Leikki on hyvinvointiteko

Leena Herlevi-Valtonen
Kirjoittaja toimii viestinnän asiantuntijana Suomen Vanhempainliitossa

Arki ei aina päästä meitä helpolla. Oman elämän ja ympäröivän maailman asettamat haasteet ottavat voimille. Ei ole enää uutinen, että jo pienet lapset kuormittuvat ja kokevat stressiä pyrkiessään saavuttamaan heille asetettuja vaatimuksia.

Voidaksemme paremmin tarvitsemme suvantopaikkoja suorittamisen rinnalle. Hetkiä, jolloin elämä on kevyttä, huoletonta ja turvallista. Tarvitsemme toimintaa, joka etäännyttää meidät jatkuvasta oppimisesta ja tuloksiin pyrkivästä tekemisestä. Tarvitsemme leikin tuomaa vapautta.

Leikin avulla voimme sukeltaa hetkeksi toiseen maailmaan, unohtaa velvollisuudet ja mieltä painavat murheet. Leikin kautta voimme tulla eri tavoin nähdyiksi ja kuulluiksi, tasavertaisina muiden kanssa. Kun aikuiset ja lapset leikkivät yhdessä, voimme löytää yhteenkuuluvaisuuden tunteen, joka arjen pyörityksessä jää helposti sivuosaan. Leikin äärelle voivat tulla kaikki, riippumatta siitä keitä olemme, millaisia olemme tai mistä tulemme.

Suomen Vanhempainliitossa haastamme vanhemmat ja vanhempainyhdistykset raivaamaan tietoisesti tilaa hyvää tekevälle leikille. Varataan aika ja paikka, kutsutaan iso porukka koolle ja annetaan mielikuvituksen hoitaa loput. Väitän, että lasten lisäksi yhdessä leikkiminen tekee erityisen hyvää myös aikuisille.

20.4. vietetään valtakunnallista leikkipäivää! Päivän teemana on kaveritaidot.
Ollaan kavereita toisillemme – tänään, huomenna ja aina!

Tekstistä julkaistaan versio myös Perinneleikit ry:n vuonna 2024 ilmestyvässä Klassikkoleikit -kirjasessa, jota jaetaan alakoululaisille kautta maan.