Mokkapalatalkoista yhdessä oppimisen riemuun!

1.10.2019

Leena Herlevi-Valtonen

Leena Herlevi-Valtonen

Kirjoittaja on Suomen Vanhempainliiton viestinnän asiantuntija


 

Vanhempainyhdistys järjestää myyjäiset. Aikuiset jakavat keskenään vastuita, käyvät kaupassa, leipovat, askartelevat, hankkivat pohjakassan, tarjoiluastioita ja rakentavat myyntipisteitä koulun tiloissa.

Tapahtumaan kutsutaan äidit, isät, mummit, vaarit ja naapurit nauttimaan kahvituksesta ja ostamaan myyjäistuotteita pukinkonttiin. Kun tuottoa vuoden mittaan järjestetyistä tapahtumista kertyy riittävästi, aikuiset tutkivat kirjanpitoa, tekevät tilauksia, hankkivat varusteita, organisoivat kuljetuksia ja järjestävät ehkä rakennustalkoot viedäkseen projektin päätökseen.

Urakan jälkeen lapset pääsevät retkelle tai vaikka kiipeilevät vanhempien koulun pihaan pystyttämässä uudessa kiipeilytelineessä autuaan tietämättöminä, miten paljon voimavaroja, energiaa ja euroja projektiin on uhrattu. Entä, jos lapset olisivatkin saaneet osallistua projektiin ihan alusta asti?

Muksut mukaan!

Otetaan lapset mukaan budjetointiin, kauppareissulle ja kassan taakse. Lasketaan yhdessä, paljonko tavoite (lasten iloksi suunniteltu hanke) kuluineen maksaa, ja miten summa saadaan kasaan. Laaditaan yhdessä aikataulu ja mietitään, kuinka monta henkilöä talkoisiin tarvitaan, mistä saadaan alkupääoma tapahtuman edellyttämään materiaalihankintaan ja miten tuotteet hinnoitellaan. Ideoidaan lasten kanssa, mitkä olisivat parhaat myyntituotteet ja miten tapahtumaa voitaisiin markkinoida, jotta saadaan mahdollisimman paljon asiakkaita. Lasketaan montako mokkapalaa, villasukkaa, heijastinta ja postikorttia pitää myydä, että yhteinen unelma voidaan saavuttaa.

Tärkeää on myös jutella lasten kanssa mahdollisuudesta, että tavoite ei jostain syystä toteudukaan. Toisaalta, on myös hyvä varautua siihen että tavoite ylitetään, ja jopa vähän innostua sellaisesta ajatuksesta!

Me onnistuttiin!

Kun kiipeilyteline aikanaan ilmestyy pihaan, pitkään suunniteltu leirikoulu toteutuu tai nuorten suosikkibändi saapuu keikalle kouluun, ilo on moninkertainen niille lapsille ja nuorille, jotka ovat saaneet olla mukana alusta saakka. Me tehtiin tämä, me onnistuttiin! Kokemus lisää lapsen luottamusta siihen, että unelmien eteen kannattaa tehdä työtä.

Jos lapselle annetaan ikätaso huomioiden sopivasti aitoa vastuuta, hän kokee itsensä tärkeäksi osaksi yhteistä hanketta ja sitoutuu siihen. Lapsia voi kannustaa myös pohtimaan, miten projekti voitaisiin toteuttaa mahdollisimman ympäristöystävällisesti tai miten se voisi edistää lasten, nuorten ja perheiden tai koko ihmiskunnan hyvinvointia laajemminkin. Annetaan lasten vaikkapa ideoida mokkapaloille terveellisempi ja vaikuttavampi vaihtoehto. Hyvinvointikasvatus sukeltaa projektiin sulavasti sivutuotteena.

Kun lasten luovuus otetaan voimavaraksi, projektin sivutuotteena saattaa syntyä uusia, kokeilun ja jalostamisen arvoisia innovaatioita.

Osallistumalla projektin kaikkiin vaiheisiin lapsi oppii, että asiat eivät ilmesty eteemme ilmaiseksi ja itsestään. Yhteisöllisen kokemuksen lomassa lapsen taloustaidot vahvistuvat kuin huomaamatta ja hän voi oivaltaa, että hyvin suunniteltuna, tarkoin laskettuna ja huolella leivottuna yksi mokkapala voi olla kaksi!

Vinkki:

  • Järjestäkää perheiden yhteinen toripäivä päiväkodissa tai koulussa. Tapahtumassa lapset myyvät tekemiään ja hinnoittelemiaan tuotteita ja palveluita; leivonnaisia, käsitöitä, kynsihoitoja, tietokonehuoltoa, hartiahierontaa, käytettyjä harrastusvälineitä, kännykkäpaja ikäihmisille, pukeutumisneuvontaa, kasvomaalausta, liikuntatuokioita, perhekuvausta, fillarin tai mopon huoltoa, kenkien kiillotusta – mitä lapset ikinä keksivätkään!

Osallistu Puhu rahasta -kampanjaan. Jakamalla #puhurahasta vinkkisi somessa, osallistut samalla 500 euron sijoituspalkinnon arvontaan.