Monipuoliset apukädet koulumaailmaan

11.12.2023

Mervi Myllymäki kuva

Mervi Myllymäki

Kirjoittaja on Kodin Apukädet -toiminnan kehittäjäopettaja Martinniemen koulusta.

Kesällä 2017 uimarannalla ollessani ajatukseni karkasivat hetkeksi koulutyöhön. Sain idean, jonka esitin syksyllä rehtorille. Halusin kehittää organisoidun Kodin Apukädet -toiminnan, johon kaikki lupautuneet olisivat sitoutuneita. Kiitän silloista rehtoria Sirkku Pennasta, koska hän antoi tuen Kodin Apukädet toiminnan aloittamiselle.

Moniammatillisten osaajien lisäksi koulussa tapahtuvaa opetusta tukee Kodin Apukädet -toiminnan kautta oppilaiden vanhempia, koulumummoja ja -pappoja sekä oppilasmentoreita. Koulumaailmassa tarvitaan useita silmäpareja näkemään, mitä luokan sisällä ja välitunneilla tapahtuu. Kodin Apukädet -toiminta vahvistaa kodin ja koulun välistä yhteistyötä ja liittää vanhempia osaksi koulun arkea. Koulumummot ja -papat rikastuttavat oppilaiden ajatusmaailmaa elämäntarinoillaan. Toiminta lisää koulun nuorempien ja vanhempien oppilaiden välistä vuorovaikutusta.  Toiminta lisää myös oppilaiden nähdyksi ja kuulluksi tulemista, joka vaikuttaa ennakoivasti kiusaamisen ja syrjäytymisen ehkäisyyn.

Suomen Vanhempainliiton Sari Haapakangas ja Aslak Rantakokko vierailivat Martinniemen koululla, ja innostuivat Kodin Apukädet toiminnasta. Se vahvisti ajatustani siitä, että toiminta on kannattavaa ja merkityksellistä. Kiitän Saria ja Aslakia toteuttamamme Kodin Apukädet -videon mahdollistamisesta, kuten myös muita videon tekoon osallistuneita.

Näin Kodin apukädet -toimintamalli toimii

Kerron tässä pääpiirteittäin, kuinka Kodin Apukädet toimii. Toiminnan päävastuu on sillä luokanopettajalla, jonka luokassa Kodin Apukädet toimivat. Lisäksi on tärkeää, että kaikki toiminta on luottamuksellista ja toimijat allekirjoittavat Kodin Apukädet -kansiosta löytyvän asiakirjan, jossa on tärkeää asiaa toiminnan vastuullisuudesta.

Kodin Apukädet -toimintaa on koululla joka toinen viikko. Väliviikolla opettajia informoidaan ja he miettivät, mihin opetukseen tai toimintaan Apukäsiä tarvitaan. Ensimmäisellä viikolla kouluun pyydetään koulumummo ja noin neljä toimintaan sitoutunutta vanhempaa. Sen jälkeen on väliviikko, jolloin toimintaa suunnitellaan uudelleen. Toisella viikolla koululle saapuu koulupappa ja mukana ovat kuudennen luokan oppilasmentorit, jotka on etukäteen kysytty ja sitoutettu toimintaan. Oppilasmentorina voivat toimia kaikki halukkaat kuudesluokkalaiset. He saavat toiminnasta todistuksen keväällä. Oppilasmentoreina on kerrallaan neljä oppilasta, jotka toimivat tarpeen mukaan kaikissa luokissa vuorotellen.

Vanhemmilta saatu palaute on ollut myönteistä ja rohkaisevaa.

Opettajien kanssa keskustellaan ja sovitaan päivät, jotka sopivat parhaiten Apukäsi -toiminnalle. Toiminta alkaa kello 10.15 ja kestää kello 12.00 asti. Sen jälkeen toimintaan osallistuneiden kanssa käydään palautekeskustelua leppoisasti kahvikupin äärellä.  Kodin Apukädet toimintaan sitoutuneilla vanhemmilla on WhatsApp-ryhmä, jota toiminnan vastuuopettaja ylläpitää.

Vanhemmilta saatu palaute on ollut myönteistä ja rohkaisevaa. Toivon, että useat koulut ottaisivat tästä koppia. Martinniemen koulussa toiminta on todettu hyväksi. Se on edistänyt ja rikastuttanut toimivaa kouluarkea jo monen vuoden ajan.

Katso alla olevalta videolta mallin esittely (YouTube).

Jos upotus ei näy, katso video YouTubesta tästä linkistä

Oho! Tämä video ei näy, koska olet kieltänyt markkinointievästeiden käytön. Nähdäksesi videon, käy hyväksymässä markkinointievästeet.