Rakennetaan yhdessä tukea ja turvaa

Tiia Brockman
Kirjoittaja on kolmen lapsen äiti, Turvallinen Oulu -hankkeen projektikoordinaattori ja opettaja.

Kun sain lapsia, minulla oli yksi ajatus siitä, mitä haluaisin tehdä vanhempana hyvin – haluaisin tukea lasten kaverisuhteita. Omassa lapsuudessani ei vielä ymmärretty kaverisuhteiden tukemisen merkitystä lasten hyvinvoinnille. Siksi toivoin, että omat lapseni saisivat kokea erilaisen lapsuuden. Kukaan lapsi ei ansaitse yksinäistä lapsuutta, eikä sitä, että joutuu oppimaan omin avuin kaveritaitoja. Kaikki lapset ansaitsevat kavereita sekä onnellisen ja turvallisen lapsuuden, ja lähiympäristön aikuiset ovat juuri niitä, jotka voivat olla tukena tässä.

Vanhempien yhteistyö luo turvaverkkoja lasten ympärille

Kun vuodet ovat vierineet, olen saanut huomata, että omat lapseni tarvitsevat erityisen vahvaa tukea kaveritaitoihinsa. Se on kirkastanut tavoitettani. Vanhempainilloissa olen se äiti, joka huikkaa, perustettaisiinko yhteinen sähköpostilista tai WhatsApp-ryhmä, jossa voisimme sopia luokan yhteisistä puistoiluista, uinneista tai piknikeistä. Korona-aikana pidin etälukupiiriä lapseni luokalle. Vuosien myötä olen yrittänyt luoda lasten päiväkotiryhmien ja luokkien kaverisuhteiden tukemiseen rakenteita, jotka eivät kuormita liikaa vanhempia, mutta jotka rakentavat yhteistyötä lasten ryhmän perheiden välille. Rakenteita, jotka luovat turvaverkkoja lasten ympärille.

Olen saanut huomata, että lasten kaverisuhteita tukiessa omakin lehmä saa olla ojassa. Vanhempien välisen yhteistyön myötä olen saanut paljon vertaistukea ja tutustunut moniin uusiin vanhempiin. On ollut rohkaisevaa huomata, että voin kertoa avoimesti lasteni ja vanhemmuuden iloista sekä haasteista ja toiset vanhemmat suhtautuvat niihin ymmärtäväisesti ja kannustavasti. Kun lapsellani tuli ristiriitaa kaverinsa kanssa koulussa, me vanhemmat viestittelimme, että sovitaanpa heti kaverikyläily lapsille ja ollaan siinä vanhempina tukena vahvistamassa lasten kaveruutta. Lapsillamme on kavereita ja se, jos mikä tekee minut joka päivä onnelliseksi. Myös minulla on paljon vanhempikavereita, joille voin soittaa tai laittaa viestiä, kun joku asia mietityttää vanhemmuudessa.

Miten tukea lapsen tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä?

Olen tällä hetkellä töissä Turvallinen Oulu -hankkeessa, jonka tavoitteena on ennaltaehkäistä monin tavoin lapsiin kohdistuvaa kiusaamista, häirintää ja väkivaltaa. Hankkeessa saan olla viemässä eteenpäin tunne- ja turvataitokasvatusta. Lasten tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukeminen ja vahvistaminen on yksi turvataitokasvatuksen ydinasioista ja vahvasti sydämelläni. Aikuisten tuki lasten tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehittymiselle luo tärkeää tukea ja turvaa lasten arkeen.

Kaveritaidot ovat nimensä mukaisesti taitoja, joita voi oppia. Taitoja, jotka eivät tule syntymälahjana, vaan harjoituksen kautta. Jokainen aikuinen voi olla sanoittamassa, rohkaisemassa ja tukemassa tätä harjoittelua. On myös tärkeää ymmärtää, että kuten kouluaineet, myös tunne- ja vuorovaikutustaidot ovat asioita, joihin osa lapsista tarvitsee vähän enemmän tukea ja toiset taas vähän vähemmän. Kannattaa käydä kurkkaamassa vanhemmille suunnattu osio hankkeemme verkkosivuilta. Siellä on tulostettavana monilla eri kielillä mm. ihana Turvataitojen supersankariksi – Harjoitusvihko lapsille ja vanhemmille. Vihko tarjoaa tukea niin tunne- ja vuorovaikutustaitoihin kuin turvataitoihinkin.

Vanhempien välinen me-henki

Olen koulutukseltani opettaja. Opettajan työssä en tietenkään saa jakaa vanhempien yhteystietoja eteenpäin, mutta voin kysyä vanhemmilta, haluavatko he jakaa yhteystiedot toisilleen. Voin rohkaista heitä pitämään yhteyttä toisiinsa sekä kannustaa ja tukea heidän välistään vuorovaikutusta. Hyvät ja turvalliset välit luokan vanhempien kesken luovat turvallisuutta lapsille. Kun tuntee muita vanhempia, suhtautuu yleensä ymmärtäväisemmin siihen, että lapset vasta harjoittelevat kaveritaitoja ja tällöin myös uskaltaa ottaa hyvässä hengessä yhteyttä toiseen vanhempaan, jos lapset tarvitsevat tukea kaverisuhteilleen. Muiden vanhempien tunteminen luo lämmintä ja kannustavaa vuorovaikutusta sekä me-henkeä luokan perheiden välille.

Vanhempien arki on kiireistä. Olisi kuitenkin hienoa, jos voisimme kiireenkin keskellä pitää kaikkien vanhempien yhteisenä ja tärkeänä tavoitteena sen, että tuemme lasten kaverisuhteita. Toivon myös, että siinä samalla tuemme aikuisten välisiä vanhemmuuskaverisuhteita. Niin lasten kuin meidän aikuistenkin on paljon mukavampi kasvaa ja elää, kun meidän ympäriltämme löytyy kavereiden, ystävien ja muiden läheisten muodostama turvaverkko.