Takaisin kouluun

7.9.2020

Marko Asikainen

Kirjoittaja on kolmen peruskoulua käyvän lapsen isä, joka on toiminut vanhempainyhdistystehtävissä vuodesta 2014 ja on Vanhempainliiton johtokunnan jäsen.


Moni peruskoululaisen vanhempi on kuullut koululaisen kertovan MOK-viikoista. Mikä ihmeen MOK? Monialainen oppimiskokonaisuus, lapsi vastaa. Mutta mitäs se oikeastaan on?

Tämäkin aihe tuli vastaan, kun suoritin Koulukoulu-kurssin. Se on monen tahon yhdessä toteuttama maksuton verkkokurssi tämän päivän peruskoulusta, tämän päivän peruskoululaisten huoltajille. Peruskoulu ei ole tänään samanlainen kuin se oli omassa lapsuudessani, vaikka siellä edelleen on opettaja ja oppilaita. Koulukoulu-verkkokurssi alkaakin omien kouluaikojen palauttamisella mieleen.

Kurssi jakaantuu viiteen alueeseen ja sen voi hyvin suorittaa kuten viisi oppituntia, vaikka eri päivinä. Eri osa-alueissa pohditaan, mitä ja miksi koulussa opitaan, mikä on peruskoulun perusta, miten ja missä opitaan, miten lasten oppimista ja osaamista arvioidaan ja tuetaan sekä miten koti ja koulu pelaavat yhteen. Itse suoritin kurssin kännykällä ja kaikki toimi hyvin. Jokaisesta alueesta opin jotain uutta ja jäin pohtimaan asioita myös viimeisen tehtävän jälkeen.

Nyt saa kysyä muutakin, kuin miten päivä meni. Koulukoulu haastaa pohtimaan omia arvoja ja mielipiteitä, eikä oikeita tai vääriä vastauksia yleensä ole.

Koulukoulu yhdistää erilaisia tehtäviä, videoita ja tekstiä. Se vaatii myös osallistumaan, kuten tämän päivän peruskoulukin. Esimerkiksi yksi tehtävistä kannusti pohtimaan tärkeimpiä peruskoulun toimintaperiaatteita. Kurssia suoritettaessa on myös hyötyä, jos lähellä on peruskoululainen, sillä osa tehtävistä on hyödyllisempää pohtia yhdessä. Nyt saa kysyä muutakin, kuin miten päivä meni. Koulukoulu haastaa pohtimaan omia arvoja ja mielipiteitä, eikä oikeita tai vääriä vastauksia yleensä ole. Verkkokurssi näyttää myös vertailutietoa siitä, miten muut kurssin suorittaneet ovat vastanneet samoihin kysymyksiin. Itse jäin usein pohtimaan omia vastauksiani verrattuna muihin; miksi joku asia on toisille tärkeämpää tai vähemmän tärkeää. Monissa asioissa olin myös samoilla linjoilla muiden kanssa.

Niin, mikäs se MOK oikeastaan olikaan. Se on opetussuunnitelman mukainen keino edistää laaja-alaisen osaamisen kehittymistä. Se on paljon muutakin kuin äidinkielen ja biologian yhdistämistä. Yhtenä osa-alueena on osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen. Eipä ole tuolle omaa oppiainetta. Muut teemat kannattaa selvittää koulukoulu.fi verkkokurssilta.

Kyllä tämän päivän koululaisille on tarjolla hyvät eväät pärjäämiseen.

Lopuksi on pakko nostaa hattua suomalaisen peruskoulun ammattitaitoiselle opetushenkilöstölle, joka vuosi toisensa jälkeen huomioi työssään kaiken tämän ja tarjoaa oppilaille hyvän oppimiskokonaisuuden ja mahdollisimman turvallisen ympäristön oppimiselle. Aika näyttää millainen maailma on vaikkapa 20 vuoden kuluttua, mutta kyllä tämän päivän koululaisille on tarjolla hyvät eväät pärjäämiseen.

Jaa artikkeli

Lue myös nämä

Kuvassa Elias Kärki
Blogi Vanhempainliitto
25.10.2023

Millaisen maailman esittelemme lapsille?

Teen työtä lasten ja lapsiperheiden edunvalvonnan parissa, vaikka omastakaan lapsuudestani ei vielä ole kulunut kovin kauaa. Seitsemän vuotta sitten kaupasta ei olisi tarttunut mukaan limsaa vahvempaa. Se antaa näkökulmaa. Ymmärrän nykylasten kokemusmaailmaa, ja toisaalta vuosi vuodelta ymmärrän asioita paremmin myös aikuisen näkökulmasta. Lapset mukaan töihin -päivä on lasten ja työpaikkojen kohtaamispaikka. Se luo arvokasta dialogia.

Heikki Ojala
Blogi
9.10.2019

Oppimista estävä pato voidaan murtaa

Autismikirjo ei estä opiskelua, mutta voi tehdä siitä kivikkoista ja lannistavaa, jos riittävää tukea ei löydy. Kokemusasiantuntija Heikki Ojala kirjoittaa omasta koulutiestään, noidankehästä ja siitä, kuinka hän lopulta ylitti esteet ja onnistui. ”Vaikka elämän virtaan muodostuisi esteeksi tilapäinen pato, se on aina mahdollista päihittää!”