Tarinat herättävät mielikuvituksen eloon
Valtteri Tervala
Kirjoittaja on kahden lapsen isä ja toimii järjestötoiminnan asiantuntijana Suomen Vanhempainliitossa.
Isoisäni kertoo usein tarinoita elämästään. Tarinoiden mukana olen päässyt valtiovierailuille, kuullut keskustelusta prinssi Philipin kanssa ja elänyt ikimuistoisia hetkiä Tauno Palon seurassa. Nuo tarinat ovat innostaneet minua lukemaan erilaisten ihmisten elämänkertoja, joiden mukana pääsen kokemaan uskomattomia tarinoita. Olivatpa tarinat totta tai kuviteltuja, ne herättävät mielikuvituksen eloon ja vievät kuulijan omaan maailmaan. Lukeminen kehittää ajattelua ja oppimista, ja siksi on tärkeää, että me vanhempina, isovanhempina ja aikuisina luemme lapsille.
Olen käynyt tänä vuonna muutaman kerran päiväkodissa kietomassa lapsia tarinoihin ja olen kysynyt, kuinka monen lapsen kotona luetaan. Ilahduttavasti lähes kaikki lapset ovat nostaneet innoissaan kätensä ylös merkiksi vähintään iltasatujen lukemisesta.
Vanhempien esimerkillä on suuri vaikutus lasten kiinnostukseen kirjoihin ja lukuintoon. Kotona lukemisessa ei ole tärkeintä lukemaan opettaminen, vaan keskustelu ja kiinnostuksen herättäminen. Esimerkiksi kirjainten seuraaminen ja opettelu lukiessa on hyvä tehdä lasten mielenkiinnon tahtiin.
Lukuhetkieni alussa pyysin jokaista pientä kuulijaa valitsemaan itselleen sopivimman asennon ja vaikka sulkemaan silmänsä, jos haluaa. Lukuhetki on paljon muutakin kuin tarinan lukeminen ääneen. Se on myös hetki harjoitella keskittymistä ja kuuntelemista. Kuvatkin kiinnostavat lapsia ja ne muodostavat tarinaan uuden ulottuvuuden.
Lukuhetkistäni muodostui myös mainioita keskustelutuokiota. Hetket olivat läsnäoloa ja kohtaamista. Näitä hetkiä päiväkodin kasvattajat luovat ansiokkaasti päivittäin. Lukiessani sain parikin kertaa kuulla kysymyksen, milloin jonkun oma isä tai äiti tulisi myös lukemaan. Ilahduttavan moni isä tai isoisä osallistuikin tänä vuonna lukuhetkiin.
Osallistuminen vei minulta vain hetken, mutta lisäsi monella tapaa ymmärrystäni päiväkotien arjesta ja samalla myös lasteni arjesta.
Kertoessani lapsille, että työkseni yritän mahdollistaa sen, että vanhemmat voisivat välillä olla mukana päiväkodin arjessa, sain vastaukseksi innostuneita riemun kiljahduksia. Arkinen todellisuus tuli kuitenkin esille, kun eskarilapset kertoivat vanhempien olevan niin kiireisiä, että eivät he ehdi tulla päiväkotiin.
Toteutimme Nikinmäen päiväkodissa Kiedo meidät tarinaan -kampanjan ensimmäistä kertaa. Kampanjan tarkoitus on aktivoida miehiä mukaan päiväkotien, koulujen ja kirjastojen toimintaan, ja kutsua isät, isoisät ja muut miehet lukemaan ja tarinoimaan lapsille esimerkiksi aamupiirin tai aamunavauksen yhteydessä.
Teimme osallistumisen mahdollisimman helpoksi. Aloitimme kampanjan suunnittelun yhdessä vanhempien ja päiväkodin kanssa. Vanhemmille kerrottiin tulevasta kampanjasta vanhempainillassa syyskuussa. Ennen kampanjaviikkoa päiväkodin jokaiseen ryhmään tehtiin lukujärjestys, mistä jokainen halukas sai valita itselleen sopivan 10 minuutin mittaisen lukuajan. Kirjat oli valittu etukäteen ja valikoimasta sai jokainen valita mieleisensä. Samalla päiväkodin kaikki ryhmät ilmoitettiin mukaan valtakunnalliseen Kiedo meidät kampanjaan. Ilahduttavasti arpaonni kampanjan kirja-arvonnassa suosi. Päiväkotimme sai kirjapalkinnon kautta iloa ja uusia kirjoja.
Oli kiehtovaa käydä tutustumassa päiväkodin arkeen ja osallistua samalla lasten päivään kietomalla heidät muutamaan tarinaan. Osallistuminen vei minulta vain hetken, mutta lisäsi monella tapaa ymmärrystäni päiväkotien arjesta ja samalla myös lasteni arjesta. Myös päiväkodin kasvattajat tulivat aiempaa tutuimmiksi.
Jaa artikkeli
Lue myös nämä
Peruskoulun päättötodistus on kansalaisoikeus
Peruskoulun päättötodistus on sivistysvaltiossamme jokaisen ihmisen perusoikeus. Miten käy lapselle, jonka peruskoulu jää kesken ja päättötodistus jää kokonaan saamatta mukautuksista huolimatta?
Ennakoivaa ja osallistavaa turvallisuutta yhdessä vanhempien kanssa
Miten kotiväki voitaisiin ottaa paremmin mukaan ja levittää ennaltaehkäisevää ja turvallisuutta edistävää kulttuuria koko päiväkoti- ja kouluyhteisöön, johon myös vanhemmat kuuluvat? Suomen Vanhempainliitto täytti hiljattain 112 vuotta. Numero velvoittaa, ja siksi valitsimme turvallisuuden yhdeksi pääteemaksemme vuonna 2020. Olemme jo avanneet aktiivisen keskusteluyhteyden alan asiantuntijoiden ja viranomaisten kanssa, suunnittelemme teemaan liittyviä pilottihankkeita ja kokoamme turvallisuuteen liittyviä malleja mm. vanhempainyhdistysten, päiväkotien ja koulujen käyttöön.