Vanhemmat koululounaalla

Tiia Österberg

Blogivieraamme (kuvassa vasemmalla) toimii Järvenpään Vanhempainverkoston sekä Koivusaaren koulun vanhempainyhdistyksen hallituksen puheenjohtajana. Koululounaalle osallistuivat myös Koivusaaren koulun vanhempainyhdistyksen aktiivit Marjo Pekkinen, Pekka Paananen ja Tarja Sironen.

Kanaviillokki, tilliliha ja maksakastike – nämä olivat vanhempien mielessä ja muistoissa odotellessa pääsyä kouluruokailuun. Tunnelma oli iloinen ja odottava.

Vietimme Koivusaaren koululla Kodin ja Koulun päivää lauantaina 22.9.2018. Huoltajat oli kutsuttu mukaan lauantaiseen koulupäivään ja vanhempainyhdistys oli luvannut tarjota halukkaille koululounaan. Lounas keräsi kiinnostusta; osallistujia oli noin 60 henkeä. Tarjolla oli oppilaiden kehumaa kanawokkia, salaattipöytä, maitoa ja toki näkkileipää! Ruokailu keräsi kiitosta ja positiivista palautetta – moni vanhempi piti mahdollisuudesta päästä kokemaan tämän päivän kouluruoka.

Vanhemmat ovat olleet mukana kouluruokaan liittyvässä keskustelussa ja heitä on huolettanut yläkouluikäisten vähäinen osallistuminen maksuttomalle lounaalle. Koivusaaressa syitä on mietitty vuosien saatossa ja on pohdittu vetääkö mm. lähialueen kaupat nuoria puoleensa nopeista liikkumisvälineistä puhumattakaan. Mopolla kun kaupassa käy alta aika yksikön, eikä koululta poistuminenkaan tunnu harmilliselta nuorten mielestä.

Nyt syömässä käy tasaisesti enemmän oppilaita verrattuna vuoden takaiseen!

Koivusaaressa asiaan alettiin kiinnittää enemmän huomiota viime lukuvuoden aikana, niinpä saman pöydän ääreen kokoontuivat rehtori, kotitalousopettaja, vanhempainyhdistys, koulun keittiöhenkilökunta sekä kaupungin ruokapalvelupäällikkö. Myös oppilaiden ääni haluttiin kuuluviin. Nuorilta kysyttäessä ilmeni heidän toiveensa ruokalistan suhteen ja esille tuli myös muita hyviä huomioita, kuten salaattipöydän esille laitto. Lapset ja nuoret ovat toivoneet mm. eri raaka-aineiden erottelua. Useampi oppilas syö salaattia voidessaan valita mieluisat ainekset. Myös pöytämausteita laitettiin tarjolle ja joissain ruoissa vaihdettiin riisi perunan tilalle.

Palaverin anti oli tuottoisa! Ruokalistaa muokattiin ja nyt koulussa on ollut pari kertaa mm. toiveruokapäivä. Nyt syömässä käy tasaisesti enemmän oppilaita verrattuna vuoden takaiseen!

Yksi huoli vanhemmilla vielä on. Yläkouluissa opettajien lounasetu poistettiin aikoinaan ja sen myötä oppilaat käyvät syömässä keskenään. Jos käyvät. Vanhemmat näkevätkin, että mikäli aikuiset olisivat ruokailussa mukana ja esimerkkiä näyttämässä, lisäisi se oppilaiden osallisuutta.

Koivusaaren koululla vietettiin 22.9.2018 Kodin ja Koulun päivää. Lauantaikoulupäivän aikana vanhemmilla oli mahdollisuus tutustua koulun arkeen ja mm. osallistua kouluruokailuun. Lounas maistui noin 60 huoltajalle.