Vanhempainyhdistys tukemaan perheiden hyvinvointia!

Kati Perander

Kirjoittaja on Martinniemen koti-koulutoimikunnan puheenjohtaja Oulusta.


Lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukeminen sekä perheiden osallisuuden ja yhteisöllisyyden lisäämisen merkitys on kasvanut viime vuosina yhä tärkeämpään rooliin myös vanhempain-toiminnassa. Mietimme Martinniemen alakoulun koti-koulutoimikunnassa, miten voisimme osaltamme vastata konkreettisella tavalla näihin haasteisiin.

Päädyimme kokeilemaan Tekemisen passia, jolla kannustimme perheitä tekemään yhdessä passissa mainittuja asioita, ja palauttamaan passi opettajalle, kun 10 tekemistä on kasassa. Palautetut passit osallistuivat pieneen arvontaan. Oli iloinen yllätys, miten hyvin perheet tarttuivat haasteeseen. Reilusta kolmestasadasta perheestä yli 200 lähti mukaan.

Onnistuneesta kampanjasta intoutuneina kokeilimme seuraavaksi tunne- ja turvataitopassia, jossa oli sama toimintaperiaate, mutta tehtävät liittyivät tunne- ja turvataitoihin. Tähänkin saimme perheitä hyvin aktivoitua. Noin 80 perhettä palautti passin, vaikka tehtävät olivat hyvin eri luonteisia, kuin tekemisen passissa. Jos toteuttaisimme tämän nyt, kokemuksen perusteella rajaisimme suoritettavien tehtävien määrän tämän passin osalta viiteen.

Kannustan muitakin vanhempainyhdistyksiä ja koti-koulutoimikuntia ottamaan passit käyttöön ja muotoilemaan niitä juuri omaan toimintaympäristöön sopiviksi! Löydät passimallit tämän blogin yhteydestä.

Toivotan kaikille lukijoille hyvää kouluvuotta ja uskallusta kokeilla uusia juttuja!

Perheen yhteisiä hetkiä

Malli Martinniemen alakoulun kotikoulutoimikunnan laatimasta Tekemisen passista.

Malli Martinniemen Koti-koulutoimikunnan Tekemisen passista, jonka avulla perheet haastettiin yhteisen tekemisen äärelle.

Tunne- ja turvataitoja

Malli Martinniemen alakoulun kotikoulutoimikunnan laatimasta tunne- ja turvataitopassista.

Malli Martiniemen kotikoulutoimikunnan laatimasta tunne- ja turvataitopassista.

 

Jaa artikkeli

Lue myös nämä

Blogi
14.12.2018

Kivi kengässä kasvuyhteisöissä

Aslak Rantakokko kirjoittaa blogissaan ’kaikettomista’ kouluista, jotka tukevat heikosti erityislapsen tarpeita ja oppimista. Toivottaako koulu tervetulleeksi kaikki oppilaansa, vaiko vain ne, jotka kykenevät itseään aktiivisesti ohjaamaan?

Blogi Perusopetus Toinen aste Vanhempaintoimijoille
8.1.2021

Vanhempainyhdistystoiminta koronan jälkeen

Vapaaehtoistyö antaa minulle merkityksellisyyttä ja vahvistaa yhteisöllisyyttä. Yhdistystoiminnassa olen päässyt sukeltamaan pintaa syvemmälle opettajien ja koulun henkilökunnan arkeen. Olen sukupolvea, joka kunnioittaa opettajia ja ehkä vähän pelkäsikin heitä, joten kynnys ottaa yhteyttä oman lapsen opettajaa oli aluksi korkea. Nyt tiedän, että kynnys oli turha. Toivon, että vanhempainyhdistys poistaa ennakkoluuloja kodin ja koulun väliltä, myös näitä turhia kynnyksiä.