Yhdessä perheenä – johtokunnan perhepäivä Heurekassa 25.5.

Marjaana Setälä-Hietanen

Kirjoittaja on Suomen Vanhempainliiton johtokunnan varajäsen ja Pomarkun Kirkonkylän koulun vanhempainyhdistyksessä rahastonhoitaja ja tiedottaja.

Perheen yhteinen aika on niin lapsien kuin vanhempienkin hyvinvoinnin kannalta tärkeää. Sen merkitys ei katoa mihinkään lasten kasvaessa, päinvastoin. Nuoretkin kaipaavat aikaa vanhempiensa kanssa, vaikka eivät sitä aina näyttäisi, vanhemmista puhumattakaan. Tästä tärkeästä yhteisestä ajasta saimme nauttia viime viikonloppuna Suomen Vanhempainliiton johtokunnalle järjestetyssä perhepäivässä tiedekeskus Heurekassa.

Mukaan päivään oli kutsuttuna johtokunnan 20 jäsentä perheineen ja paikalle Heurekaan saapuikin ihanat 26 aikuista ja 43 lasta ympäri Suomea. Vastaanotto päivään oli yhtä sydämellinen kuin aiemmissakin johtokunnan tapaamisissamme, lämmin halaus toiminnanjohtaja Ulla Siimekseltä. Myös iloiset tervehdykset muilta johtokunnan jäseniltä sai tuntemaan valtaisaa onnentunnetta siitä, kuinka moniin ihaniin ihmisiin olen saanutkaan tutustua viimeisen puolen vuoden johtokuntatyöskentelyn aikana, päästä osaksi tätä kokeneiden vanhempaintoimijoiden perhettä.

Jälleennäkemisiä ja uusia tuttavuuksia

Iloisen jälleennäkemisen siivittämänä päivä alkoi toistemme perheisiin tutustuen. Tutustumisbingossa esitettiin jokaiselle perheelle kysymyksiä, niin kahvin juonnista mökkeilyyn, kuin iltapalan syönnistä kaapeissa lymyileviin muumimukeihinkin. Joissakin perheissä katsottiin paljon elokuvia, joissakin käytiin kuntosalilla. Joissakin perheissä kuunneltiin puolestaan paljon musiikkia ja joissakin syötiin lenkkimakkaraa. Jokaisessa perheessä tehtiin paljon erilaisia asioita.

Suurinta osaa niistä asioista tehtiin kuitenkin yhdessä perheenä ja se, jos mikä, on tärkeintä.

Kaikkia meitä yhdisti myös, yllätykseksi, intohimo vanhempaintoimintaa kohtaan. Tämän lisäksi saimme pukeutua myös Kodin ja Koulun päivän t-paitoihin ja osallistua kärrynpyöriä heittäen ja jalkapalloa potkiskellen uuden Kodin ja Koulun päivä – aineiston kuvaukseen.

Johtokunnan kokous perhepäivän lomassa

Johtokunnan kokous oli seuraavaksi vuorossa. Sen ajaksi lapsille oli järjestetty elokuvahetki planetaarioon ja mahdollisuus kiertää Heurekan monipuolisissa näyttelyissä. Kokouksemme sujui normaaliin tapaan rennossa ja iloisissa tunnelmissa. Herkullista keskustelua syntyi muun muassa niin vanhempien ja lasten some- käyttäytymisestä, viestinnästä Wilmassa, liiton strategiasta, 16.11.2019 järjestettävästä liittokokouksesta kuin myös Facebook -ryhmän perustamisesta koulu- ja päiväkotikohtaisille vanhempaintoimijoille. Kokouksessa päätettiin myös vaalitoimikunnan nimeämisestä, johon joukkoon ilokseni pääsin mukaan. Koska olimme viime kerrat kokoontuneet etäkokouksien merkeissä, näin kasvotusten tapaamisessa keskustelu oli vilkasta ja ajankulu huimaa.

Oikeastaan meillä oli niin kivaa, että oltiin vähällä myöhästyä lounaan aloituksestakin.

Tiederavintolan lounasbuffetpöytä aiheutti allekirjoittaneelle, suurperheen äitinä, suuren ilon. Sieltä löytyi jokaiselle perheenjäsenellemme jotakin herkkua ja samalla pääsin itsekin nauttimaan valmiin pöydän antimista. Kun perhekuntien vatsat oli täytetty, meillä kaikilla oli mahdollisuus kierrellä näyttelyissä oman perheen rytmiä noudattaen. Historiasta kiinnostuneelle esikoisellemme Jättimäiset dinosaurukset -näyttely oli erityisen mieleinen. Toiseksi vanhin lapsistamme ihastui Ideaverstas – työpajan haasteisiin ja luoviin ratkaisuihin. Keskimmäinen lapsemme uppoutui puolestaan pariksi tunniksi Aivot narikasta! – näyttelyn lumoihin. Perheemme pienimmät nauttivat silmin nähden piha-alueella olevista erilaisista toiminnoista ja kaikesta, jossa sai olla veden kanssa tekemisissä. Heurekasta löytyi siis paljon ihmeteltävää jokaiselle perheenjäsenellemme.

Raskaat huvit vaativat hyvän levon

Päivän päätteeksi koottiin meidän kaikkien perheet vielä kerran yhteen. Kahvittelun ja jutustelun jälkeen jokainen perhe sai vielä halutessaan jatkaa kiertelyä näyttelyissä tai aloittaa matkan kohti kotia. Väsyneinä, mutta onnellisina, päätimme kääntää tila-automme nokan kohti Satakuntaa ja Pomarkkua.

Emme päässeet kuin Kehä III:lle asti, kun neljä viidestä lapsestamme olivat jo takapenkillä unten mailla.

Itsenikin valtasi melkoisen seesteinen olo ja päällimmäiseksi tunteeksi nousi valtava kiitollisuus siitä, kuinka hienon päivän Vanhempainliitto oli meidän johtokunnan jäsenien perheille järjestänytkään. Ennen kaikkea perhepäivä antoi hienon mahdollisuuden näyttää perheenjäsenillemme, mistä johtokuntatyöskentelyssämme on kyse ja kuinka vanhempaintoiminnasta voi nauttia näinkin, yhdessä perheenä.

Vaikka pääsimmekin Heurekassa viettämään ikimuistoisen päivän perheidemme kanssa, meidän kaikkien arjessamme, ei yhteisen ajan tarvitse aina olla näin ihmeellistä ja järjestettyä. Siihen riittää vähempikin. Lapsen kanssa ajan viettäminen ei myöskään vaadi aina välttämättä tunteja, aikaa voi viettää yhdessä lyhyempiäkin aikoja, vaikka sen 15 minuuttia kainalossa köllötellen. Tärkeintä on, että jokainen lapsi saa ”Olet tärkeä!” – lauseen kuulemisen ohella kokea myös aidosti tunteen siitä, että hänestä välitetään ja hänen kanssaan halutaan viettää aikaa. Muistetaan siis aina joskus olla, yhdessä perheenä, ilman mitään kummempia suunnitelmiakin.