Iloa ja valoa kevääseen

Tästä keväästä tuli meille kaikille erilainen kuin odotimme. Perheissä, päiväkodeissa, kouluissa ja työpaikoilla on jouduttu nopeasti ottamaan haltuun uusi arki haasteineen ja iloineen. Poikkeustilanne vaikuttaa meihin kaikkiin, mutta yhdessä tästä selvitään.

Vanhempainyhdistyksien osalta monet tälle keväälle suunnitellut tilaisuudet, tapahtumat, retket, juhlat ja hankkeet ovat peruuntuneet. On ollut hienoa huomata, että poikkeusoloissa myös vanhempaintoimintaan on syntynyt uusia toimintatapoja ja -muotoja. Yhteisiä kokouksia ja tapaamisia on pidetty verkossa Teamsia, Meetiä, Zoomia tai muuta alustaa käyttäen. Arjen tunnelmia, vertaistukea, vinkkejä etäopiskelun- ja työn järjestämiseen on jaettu ahkerasti verkossa. Järjestötoimijoiden kouluttajat kuten Opintokeskus Sivis ovat tarjonneet ketterästi yhdistystoimijoille apua ja koulutusta verkkotyökalujen haltuunottoon.

Vanhemmalle välittyy viesti, että kouluun voi ottaa yhteyttä, jos jokin asia mieltä askarruttaa. Hienoa huolenpitoa ja välittämistä!

Poikkeustilanteessa myös kodin ja koulun yhteistyön tavat ovat osittain muuttuneet. Kouluissa on järjestetty verkkovanhempainiltoja, joissa on käyty läpi oppilaiden palautteita etäopiskelujärjestelyistä ja keskusteltu siitä, miten vanhemmat voisivat tukea etäopiskelussa. Oman nuoreni kohdalla on ilahduttanut erityisesti rehtorin ”aamumoikkaukset”. Rehtori on laittanut joka viikko koulun somekanaviin kannustavat videoterveiset nuorille ja vanhemmille. Rehtori on rohkaissut nuoria mukaan koulun järjestämille yhteisille välitunneille ja juttutuokioille Meetissä ja Discordissa. Ja vanhemmalle välittyy viesti, että kouluun voi ottaa yhteyttä, jos jokin asia mieltä askarruttaa. Hienoa huolenpitoa ja välittämistä!

Katse eteenpäin

Vanhempainyhdistystoimijoiden mietteet alkavat kohta olla toimintakauden päättymisessä ja kesässä. Tässä vaiheessa on hyvä käyttää hieman aikaa myös menneen toimintakauden arviointiin ja syyskauden aloituksen suunnitteluun. Tiesitkö, että  Vanhempainliiton verkkosivuilta löytyy valmis toiminnan itsearviointilomake yhdistyksen hallituksen käyttöön? Uuden toimintakauden suunnittelussa yhtenä apuvälineenä voi käyttää vanhempainyhdistyksen vuosikelloa. Lisää vinkkejä toiminnan suunnitteluun ja vanhempien osallistamiseen löydät artikkelista Tule mukaan vanhempaintoimintaan!