Kohti maailman parasta koulupäivää

2.6.2025

Merja Männikkö on kuluneena lukuvuonna toiminut 18 ekaluokkalaisen luokanopettajana pienessä kyläkoulussa ja tehnyt tiivistä yhteistyötä erityisluokanopettaja Pinja Tiiron kanssa. Kirjoittaja on saanut vanhemmilta luvan siteerata heidän kommenttejaan blogitekstissä.

Männikön esikoiskirja Maailman paras ope – Luovan ja herkän naisen työelämähavaintoja (MomentumKirjat) on luova tietokirja, joka kertoo pitkän opettajauran oivalluksista kertomusten muodossa. Kuva:Studio Salama


 

Viime elokuussa sain pitää erityisluokanopettaja Pinja Tiiron kanssa ekaluokkalaisten vanhempainillan, johon saapui ilahduttava määrä vanhempia. Ekaluokan huoneentaulun teesejä pohdittaessa sujui yhteistyö ryhmissä hyvin. Saimme aikaan huoneentaulun, jossa oli kahdeksan lapsen kannalta tärkeää teesiä eli positiivista väitettä:

1. Koulu on turvallinen. Luokka on rauhallinen oppimisympäristö. Siellä on kiva ja iloinen ilmapiiri.

2. Kaikki otetaan mukaan. Kukaan ei ole yksin. Ketään ei kiusata.

3. Kouluun on mukava tulla joka päivä. Lapsi saa olla oma itsensä ja tulee kuulluksi ryhmässä.

4. Lapsi saa koulussa positiivista palautetta, kehuja ja kannustusta.

5. Lapsi saa leikkiä koulussa ja oppia leikin avulla uusia asioita. Lapset saavat olla lapsia.

6. Lapsen koulupäivään liittyy toimintaa, liikuntaa ja luovaa opiskelua.

7. Koulussa opitaan ottamaan toinen huomioon. Luokan ja koulun sääntöjä noudatetaan.

8. Koulun yhteisöllisyyttä vaalitaan yhteisten toimintapäivien ja tapahtumien avulla.

Kun nyt keväällä kysyin Pinja Tiirolta huoneentaulun teesien toteutumisesta, hän totesi, että ekaluokassamme on edistytty teesien suhteen huimasti. Hän piti todella tärkeänä huoneentaulun ensimmäistä teesiä. Se toimii ikään kuin ponnahduslautana monelle muulle huoneentaulun teesille. Koulun turvallisuus on kaiken perusta, jonka päälle on hyvä lähteä rakentamaan. Kiva ja iloinen ilmapiiri mahdollistaa kaverisuhteiden syntymisen sekä ehkäisee yksinäisyyttä ja kiusaamista. Se myös ennustaa kouluviihtyvyyttä ja ehkäisee koulupudokkuutta.

Kodin ja koulun välistä yhteistyötä tulee Pinja Tiiron mukaan edelleen kehittää oppilaiden parempien oppimistulosten saavuttamiseksi. Erityisesti oppimisen haasteiden kanssa kamppailevien oppilaiden kohdalla on tärkeää, että myös kotiväki on aktiivisesti mukana tukemassa lapsensa koulutyötä. Koulu- ja kotiväen yhteinen ajatusten vaihto, ideointi ja toteutus eivät ole ainoastaan tehokkaita opiskelun kannalta, vaan ne ovat myös voimavaroja lisäävä asia.

Erityisesti oppimisen haasteiden kanssa kamppailevien oppilaiden kohdalla on tärkeää, että myös kotiväki on aktiivisesti mukana tukemassa lapsensa koulutyötä. Koulu- ja kotiväen yhteinen ajatusten vaihto, ideointi ja toteutus eivät ole ainoastaan tehokkaita opiskelun kannalta, vaan ne ovat myös voimavaroja lisäävä asia.

Kun nyt toukokuussa kysyin vanhemmilta sähköpostitse, mikä huoneentaulun kohdista puhuttelee heitä eniten, sain vastaukseksi eräältä vanhemmalta, että teesit 1, 2 ja 4. Toinen vanhempi puolestaan totesi, että pienessä kyläkoulussa huoneentaulun kaikki periaatteet toteutuvat. Hänen mielestään ”koulu on turvallinen paikka, jossa kaikki aikuiset ovat lapselle tuttuja. Ikätovereiden lisäksi vanhemmat oppilaat ovat lapselle tuttuja; osa kavereiden sisaruksia, osa tulleet tutuiksi kummioppilastoiminnan kautta. Lapsella on siis koulussa monia, joita voi lähestyä helposti ongelmatilanteissa kuten luistinten sitomisessa tai koulumatkalla pyörästä irronneen kettingin kanssa. Läksyt ovat sairaspäivinä tulleet kotiin luokkakavereiden ansiosta.

Voin siis ilolla todeta, että seuraava lainaus kirjastani Maailman paras ope on samansuuntainen huoneentaulun teesien kanssa:

”Koulun toimintakulttuurin ja ilmapiirin pitkäjänteinen kehittäminen ovat mielestäni tämän päivän koulun tärkeimpiä tehtäviä, johon tulee löytää aikaa ja saada kaikki mukaan. Kiire ei saa viedä huomiota oleellisesta. On turha tavoitella maailman parhaita oppimistuloksia pahoinvoivassa koulussa. Sen sijaan tulee tavoitella maailman parasta koulupäivää maailman parhaassa kouluyhteisössä, jossa ymmärretään erilaisuutta, ja jossa jokaisen on hyvä ja turvallinen opiskella.”

Toivotan virkistävää ja rentouttavaa kesälomaa kaikille!

Jaa artikkeli

Lue myös nämä

Blogi Vanhempainliitto
15.5.2020

Kasvun ihmeen äärellä

”Päättymässä oleva etäopetusjärjestely on tuonut varmasti näkyviin erilaisuutta, toiset ovat kukoistaneet kotikoneiden ääressä, toisilla on oppimisen ilo kuihtunut entisestään. Osa porskuttaa molemmissa. Meidän puutarhureiden tehtävä on nyt auttaa kaikkia uuden kasvun alkuun, kirjoittaa blogivieraamme Eeva Takala, ja pohtii lapsen kasvua ja kasvatusta luonnon ja kirjallisuuden innoittamana.

Kirjoittajat Elina Vierimaa ja Tiina Pihlbacka-Rönkä
Blogi
26.9.2018

Miten HOJKS tukee lapseni oppimista?

HOJKS on henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma, jossa oppilaan ja huoltajien näkemykset ovat tärkeässä roolissa. Blogivieraamme muistuttavat, että HOJKS on perheen, koulun ja verkostojen yhteinen oppimista ja hyvinvointia edistävä työkalu.