Kuinka varmistat lapsen osallisuuden päiväkodin keskusteluissa?
Merja Korhonen
Kirjoittaja toimii varhaiskasvatuksen asiantuntijana Vanhempainliiton Karuselli-hankkeessa.
Mikä voisi olla pienelle lapselle varhaiskasvatuksessa palkitsevampaa kuin se, että hän saa rauhallisen hetken oman opettajan kanssa, saa olla hetken keskipisteenä ja pääsee kertomaan rauhassa itselleen merkityksellisistä asioista? KESY – keskustelu symbolein -kortit mahdollistavat tällaisen keskustelutuokion.
Kuvat ja tunnehymiöt apuna
Lapsi nähdään varhaiskasvatuksessa aktiivisena ja uteliaana toimijana ja ryhmän jäsenenä. Varhaiskasvatuksessa työskentelevien aikuisten keskeinen tehtävä on kuunnella lasta ja oppia tuntemaan heidät yksilöinä. Laadukkaassa varhaiskasvatuksessa lapsella on tunne, että hänet hyväksytään ja että häntä ymmärretään.
Vanhempainliiton Epeli-hankkeen, Martinniemen koulun ja oppimis- ja ohjauskeskus Valterin yhdessä kehittämä KESY on pelimuotoinen kommunikaatioväline, joka koostuu kuvista ja tunnehymiöistä. KESY-materiaali on jo monelle koululle tuttu. Sitä on käytetty soveltuvin osin myös varhaiskasvatuksessa. Kentältä on tullut toivetta varhaiskasvatuksen korteista ja nyt alkuvuodesta KESY-materiaali täydentyy varhaiskasvatuksen lisäkorteilla.
Pelillisyys innostaa
KESY-materiaali antaa hyvän mahdollisuuden huomioida lapsi yksilönä ja selvittää kuvakorttien avulla, mitä lapselle kuuluu, mikä hänelle on tärkeää, mistä hän innostuu tai mikä häntä pelottaa. KESY-korttien avulla varmistetaan lapsen osallisuus esimerkiksi vasu- tai leops-keskusteluissa. Myös lapsen tukea suunniteltaessa kannattaa kaivaa KESY-kortit avuksi. Niiden avulla saadaan pienenkin lapsen oma ääni ja mielipiteet kuuluviin. Jos lapsella on esimerkiksi puheen tuottamisessa ongelmia, voivat kuvakortit olla suureksi avuksi. Koska materiaali on muokattu pelin muotoon, ovat lapset olleet hyvin innostuneita sen käytöstä.
Keskusteluihin on tärkeä luoda lämmin ja luottamuksellinen ilmapiiri, jossa lapsen on turvallista kertoa ajatuksistaan. Keskusteluun tulee varata myös riittävästi aikaa, jotta vältytään hoputtamiselta ja kiireen tunnulta.
Keskusteluihin on tärkeä luoda lämmin ja luottamuksellinen ilmapiiri, jossa lapsen on turvallista kertoa ajatuksistaan. Keskusteluun tulee varata myös riittävästi aikaa, jotta vältytään hoputtamiselta ja kiireen tunnulta. Lapsen vanhemmat kannattaa ottaa mukaan keskusteluun, jolloin he pääsevät kuulemaan oman lapsensa ajatuksia ja saamaan mahdollisesti aivan uutta tietoa lapsestaan.
Aikaa ja läsnäoloa tarvitaan
Kortteja voidaan käyttää myös päiväkotiryhmässä ja selvittää lasten ajatuksia isompana joukkona vaikkapa ryhmän toiminnan suunnittelun tueksi. Materiaalin luomisen vahvana teoreettisena pohjana on toiminut myönteinen tunnistaminen ja affektiivinen ja positiivinen pedagogiikka.
Varhaiskasvatuksen tukea uudistetaan parhaillaan ja varhaiskasvatukseen on tulossa kolmiportaisen tuen järjestelmä samaan tapaan kuin perusopetuksessa. Uudistamisessa tulee olla tarkkana siinä, että tuen portaat ovat selkeät ja portaalle määritelty tuki saadaan varmasti lapsen kehityksen avuksi. Vain annettu tuki auttaa. KESY-korttien avulla keskustelun keskiöön nostetaan lapsi ja varmistetaan se, etteivät aikuiset ohita pääosan esittäjää.
Tule kuulemaan lisää KESY – keskustelu symbolein ja SYKE – syventävä keskustelu -kuvasymboleista
Valterin toimintaterapeutti Mirjami Pesonen ja Suomen Vanhempainliiton erityiskasvatuksen asiantuntija Sari Haapakangas avaavat Apuväline 2022 -tapahtumassa pe 13.5. klo 14, miten KESY- ja SYKE-kortteja voi hyödyntää koulun keskusteluissa.
Tutustu KESY-materiaaleihin
Jaa artikkeli
Lue myös nämä
Kodin ja koulun yhteistyötä uudessa tilanteessa
Etäopetus on suuri ponnistus ja vuorovaikutusharjoitus sekä opettajalle että oppilaalle. Kodin ja koulun yhteistyöhön on parhaillaan kehittymässä jotakin uutta, kun vuorovaikutus rakentuu vain etäyhteyksien kautta. Tehdään siitä yhdessä mahdollisimman hyvää. Olemme kaikille uudessa tilanteessa, jossa taistelemme terveyden puolesta ja tasapainottelemme tavoitteellisen oppimisen ja yhdestä arkipäivästä selviytymisen välillä.
Monipuoliset apukädet koulumaailmaan
Kesällä 2017 sai Mervi Myllymäki idean kehittää organisoidun Kodin apukädet -toiminnan. Koulumaailmassa tarvitaan useita silmäpareja näkemään, mitä luokan sisällä ja välitunneilla tapahtuu. Kodin Apukädet -toiminta vahvistaa kodin ja koulun välistä yhteistyötä ja liittää vanhempia osaksi koulun arkea.