Pelisäännöt hyvinvoinnin tueksi: luokan yhteinen ilta oppilaille ja vanhemmille

3.5.2024

Marjo Stenbäck

Kirjoittaja toimii erityisopettajana Oulun Länsituulen koulussa ja opiskelee lasten ja nuorten traumapsykoterapeutiksi.

Lasten ja nuorten hyvinvoinnin haasteet ovat kasvaneet. Tämä näkyy myös omassa erityisopettajan työssäni 7-luokan tuetussa ryhmässä. Kutsuin luokkani oppilaat ja vanhemmat yhteiseen iltaan koululle pohtimaan, miten voisimme tukea perheiden arkea ja nuorten hyvinvointia.

Vaikka oma luokkani on tuettu ryhmä, tämäntyyppisestä yhteisestä illasta hyötyisivät varmasti muutkin. Painotin kutsussa jokaisen perheen nuoren ja vanhemman läsnäolon tärkeyttä. Viesti otettiin hyvin vastaan: jokaisesta perheestä saatiin edustaja paikalle. Kokemus illasta oli niin hyvä, että rehtorimme Anne Järveläkin innostui mallista ja tulevana syksynä se otetaan käyttöön kaikilla koulussamme aloittavilla seiskaluokilla.

Illan kulku eteni seuraavasti:

Oppilaat ja vanhemmat jaettiin ryhmiin. Oman nuoren kanssa ei oltu samassa ryhmässä, vaan ryhmiin tuli toisilleen oudompia vanhempia ja nuoria. Pyysin ryhmiä keskustelemaan perheiden käytännöistä koskien koti- ja kouluarkeen liittyviä taitoja ja siitä, mitä kyseisistä aiheista voitaisiin yhdessä sopia. Teemakohtaiseen keskusteluun käytettiin noin viisi minuuttia, minkä jälkeen oli aina yhteinen koonti. Lopuksi yhteiset sopimukset koottiin taululle ja jokainen allekirjoitti ne. Sopimus kuvattiin sitten talteen ja lähetettiin Wilman kautta kaikille huoltajille.

Teemoja yhdistävä kysymys kuului: Mihin koululaisen taitoihin 7. luokkalaisen tulisi mielestäsi yltää?

Teema 1. Aamupala

• Syötkö aamupalan?
  • Jos et, miksi et?
  • Jos syöt, millainen aamiainen auttaa jaksamaan?
  • Voiko kouluun ottaa eväitä?
  • Mitä aamiaisesta voidaan tässä sopia?

Teema 2. Nukkuminen

• Kuinka monta tuntia on tarpeellista saada unta yössä?
  • Montako tuntia nukut?
  • Onko sinulla puhelin huoneessasi öisin?
  • Voiko opettaja vaikuttaa nukkumiseesi tai siihen, että koet olevasi väsynyt?
  • Onko väsymys syy olla osallistumatta oppitunneilla tehtävien tekoon?
  • Mitä nukkumisesta voidaan tässä sopia?

Teema 3. Tarvikkeet

• Kuljetatko kouluun reppua?
  • Kuka repun pakkaa?
  • Milloin reppu pakataan?
  • Mitä reppuun pakataan?
  • Mitä oppitunneilla tehdään, jos repussa ei ole kirjoja, vihkoja, kynää eikä pyyhekumia?
  • Mitä tässä voidaan sopia tarvikkeista?

Teema 4. Läksyt ja kokeisiin valmistautuminen

• Milloin läksyt tehdään?
  • Mistä läksyt löytyvät?
  • Onko läksyt tarpeen tarkistaa?
  • Jos olet kipeänä tai muusta syystä pois, miten etenet opinnoissasi?

Teema 5. Someaika ja peliaika

• Paljonko on kohtuullinen pelaamiseen/someen käytettävä aika koulupäivinä?
  • Rajoitetaanko pelaamistani/onko pelaamiseen ja somen käyttöön yhteiset pelisäännöt? Mitä voimme yhdessä sopia?

Teema 6. Koulun järjestyssäännöt

• Onko luokassamme tällä hetkellä hyvä työrauha?
  • Käyttäydytkö koulun järjestyssääntöjen mukaisesti oppitunneilla?
  • Käyttäydytkö järjestyssääntöjen mukaisesti välitunnilla?
  • Mitä tässä voidaan sopia järjestyssääntöjen rikkomisen osalta?

Kodin ja koulun yhteistyö konkretisoitui illan myötä aidosti yhteisöllisyyttä ja hyvinvointia edistävään suuntaan. Sopimuksen noudattamisessa kannattaa soveltaa myönteisen vahvistamisen ajatusta, eli antaa myönteistä palautetta, kun nuori toimii tavoitteen suunnassa. Vanhempainliiton TOIVO-materiaalista löytyy tähän lisävinkkejä.