Viksun vuorovaikutuksen päivä

18.12.2023

Majakka missä kiinnitetty palautelappuja

Kirjoittajat ovat Martti ja Pyry 6A-luokalta Kiviniemen koululta.


Tänään me kerromme teille, mitä tapahtui Viksun vuorovaikutuksen päivänä Kiviniemen koulussa.

Viksun vuorovaikutuksen päivä alkoi kaikilla Kiviniemen koulussa kello 9.00 torstaina 23.11.2023. Koulupäivä alkoi aamulla ja oppilaat katsoivat “Heijasta hyvää” -diaesityksen. Diaesityksessä kerrottiin vuorovaikutuksesta, auttamisesta ja siitä, että mitä vuorovaikutus on. Diaesityksessä kerrottiin lasten oikeuksista ja myös yhdenvertaisuussuunnitelmasta.

Molempien kirjoittajien mielestä päivä oli hauska ja mukava, koska sai oppia lisää vuorovaikutuksesta ja hyvinvoinnista, jotta kaikki voivat hyvin.

Oppilaat harjoittelivat lastenoikeuksiin liittyvää tanssia ja se tanssittiin käytävällä. Jos haluat kokeilla tanssia, paina linkkiä, jonka löytää YouTubesta hakusanoin “lapsilla on oikeus”. Tanssia myös tanssittiin kahdella eri käytävällä ensimmäisellä koulutunnilla.

Osa luokista katsoi myös lastenoikeuksien verkkosivuilta tietoa lastenoikeuksista ja lastenoikeuksienviikosta. Seuraavaksi oppilaat kirjoittivat hyviä ja hyvän vuorovaikutuksen sanoja ja huonon vuorovaikutuksen sanoja. Eli oppilaat kirjoittivat huonoja ja hyviä sanoja mitä he ovat kuulleet tai käyttäneet. Kirjoittelun jälkeen oppilaat tekivät tehtävämonisteita pareissa. Parit keskustelivat ja tekivät tehtäviä, jotka liittyvät vuorovaikutukseen. Tehtävien jälkeen oppilaat menivät välitunnille ja sen jälkeen oppilaat palasivat luokkaan katsomaan hyvään vuorovaikutukseen ja auttamiseen liittyvän videon. Videossa oli aiheena hyvä vuorovaikutus ja muiden auttaminen. Videon jälkeen oppilailla loppui aamupäivän koulu kello 12.05

Iltakoulussa vanhemmat mukana

Vanhemmat ja oppilaat juttelivat hyvistä ja huonoista sanoista ja lauseista.

Iltakoulu alkoi kello 17.00. Iltakoulussa sai olla mukana vanhempi/vanhemmat. Vanhemmat menivät liikuntasaliin, jossa Vanhempainliiton Sari Haapakangas ja koulumme kuraattori ja koulupsykologi puhuivat oppilaiden vanhemmille. Samalla oppilaat menivät luokkaan ja siirsivät luokan pulpetit ryhmiin. Oppilaat odottivat siellä vanhempia.

Luokassa keskusteltiin vuorovaikutuksen päivästä vanhempien kanssa, kun vanhemmat pääsivät luokkaan liikuntasalilta. Vanhemmat ja oppilaat jaettiin ryhmiin luokassa. Vanhemmat ja oppilaat juttelivat hyvistä ja huonoista sanoista ja lauseista. Ne olivat oppilaiden kirjoittamia asioita, mitä heille oli sanottu esimerkiksi sosiaalisessa mediassa tai keskustelussa muiden henkilöiden ja oppilaiden kanssa.

Jokaisessa ryhmässä pohdittiin, että mitkä asiat ovat positiivista sanottavaa ja mitkä pitäisi jättää sanomatta. Heti kun kaikki sanat oli käyty ryhmissä, niin kaikki ryhmät valitsivat ainakin kolme mukavaa asiaa, jotka kirjoitettiin kirkkaankeltaisille lapuille ja laitettiin nuppineuloilla kiinni majakoihin käytävien ilmoitustauluilla.

Sen jälkeen vanhemmat ja lapset katsoivat videon, jossa oli aiheena hyvä vuorovaikutus, ystävällisyys ja toisten auttaminen. Videossa monta ihmistä auttoi toisia arkisissa asioissa. Videon lopussa henkilö, joka oli ensimmäisenä auttanut, sai kuumana kesäpäivänä lasin vettä tarjoilijalta. Jos haluat katsoa videon, löydät sen YouTubesta hakusanoin “Life vest inside”.

Videon katsomisen jälkeen kaikki oppilaat ja oppilaiden vanhemmat pääsivät koteihinsa.

 

Jaa artikkeli

Lue myös nämä

Blogi Vanhempainliitto Vanhempaintoimijoille
12.9.2022

Pidetään huolta koulumatkojen turvallisuudesta – lasta kuunnellen

Kirjoittajat: Anri Leveelahti työskentelee järjestötoiminnan asiantuntijana Suomen Vanhempainliitossa.   Tiina Karhuvirta työskentelee erityisasiantuntijana Kehittämiskeskus Opinkirjossa. Koulumatkaliikenteen arki on hyvin erilaista eri puolilla Suomea. Maaseutupaikkakunnalla lapsi saattaa joutua kulkemaan koulumatkansa vilkasliikenteisen maantien piennarta pitkin kävellen. Kaupungissa vanhempaa huolettaa lapsen selviäminen turvallisesti kouluun liikenneviidakossa, jossa aikuisenkin huomiokyky joutuu koetukselle pyörien, sähköpotkulautojen, autojen, bussien ja ratikoiden vilinässä. Turvallinen liikennekäyttäytyminen […]

Anuliisa Kemppainen
Blogi
25.8.2020

Resetti –perheluokkatoiminta edistää hyvää kodin ja koulun yhteistyötä

Resetti-perheluokkatoiminnassa tavoitteena on löytää yhteinen ymmärrys, tavoitteet ja keinot lapsen tilanteen tukemiseksi yhteisen jäsentämisen ja keinojen pohtimisen avulla. Parhaimmillaan molemmat osapuolet voivat oppia toisiltaan saamiensa uusien näkökulmien avulla. Resetti vahvistaa lapsen myönteisiä ja toivottuja käyttäytymismalleja sekä aikuisten rakentavaa vastaamista lapsen haastavaksi koettuun käytökseen.