Vanhempainiltamallit

Kokoamme tälle sivulle valmiita, keskustelevaan ja toiminnalliseen vanhempainiltaan kannustavia malleja. Yhdessä toimien voimme rakentaa yhteisöllistä, lasten ja nuorten hyvinvointia edistävää toimintakulttuuria.

Tervetuloa! -oppaat ja vanhempainillat

Tervetuloa -opassarjamme sisältää vanhemmille suunnatut oppaat sekä valmiit diapohjat, joita opettaja voi hyödyntää tärkeisiin nivelvaiheisiin liittyvissä vanhempainilloissa.

Koulu alkaa, tervetuloa! -vanhempainilta diat

Tervetuloa yläkouluun! -vanhempainilta diat

Wilho – keskusteleva ja monikulttuurinen vanhempainilta

Wilho-keskustelukortit voit ottaa avuksi erityisesti silloin, kun mukana on vanhempia eri kieli ja kulttuuritaustoista. Wilho sisältää keskusteluun kannustavia teemoja, jotka on käännetty kuudelle eri kielelle: ruotsi, englanti, venäjä, viro, arabia ja somali.

Wilho – keskusteleva ja monikulttuurinen vanhempainilta

Illan aiheena liikenneturvallisuus ja koulumatkat

Vanhempainliitto ja Kehittämiskeskus Opinkirjo ovat luoneet yhteisen vanhempainiltamallin, jonka avulla kasvatusyhteisössä (koulu, oppilaitos) voidaan käynnistää keskustelu koulumatkojen liikenneturvallisuudesta.

Puhutaan koulumatkojen liikenneturvallisuudesta

Turvallinen digiarki

Mediakasvatusseura vanhempainiltamateriaali kannustaa yhteiseen pohdintaan siitä, mitä on myönteinen ja perheen hyvinvointia lisäävä median käyttö ja miten sitä voi tukea.

Kohti tasapainoista digiarkea (mediakasvatus.fi)

Kuinka varaudumme häiriötilanteisiin

Varautumisen vanhempainiltamalli kannustaa keskustelemaan lasten ja nuorten turvallisuudesta erityisesti sähkökatkojen varalta. Vanhempainliitto on yhdessä muiden järjestöjen kanssa ollut mukana laatimassa mallia yhteistyössä Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö SPEKn kanssa. Lue myös Vanhempainliiton uutinen aiheesta,

Varautumisen vanhempainilta (spek.fi)