Aineistot

Opi, onnistu ja inspiroidu.

Rajaa aineistolajien mukaan:

ryhmä pitelee palapelin paloja

Vanhempainyhdistyksen jäsenyys ja jäsenhankinta

Henkilökohtainen kontakti on usein tehokkain tapa kutsua vanhemmat mukaan yhdistyksen toimintaan. Uusien toimijoiden houkutteleminen mukaan kannattaa muistaa yhdistyksen kaikessa toiminnassa.

vanhempainyhdistyksen perustamisoppaan kansikuva

Perustetaan vanhempainyhdistys!

Vanhempainyhdistyksen perustamisoppaassa avataan käytännönläheisesti ja malliesimerkein vanhempainyhdistyksen perustamiseen liittyvät toimenpiteet.

Vanhempainyhdistyksen lokikirja

Vanhempainyhdistyksen lokikirja

Lokikirja on tarkoitettu erityisesti kouluissa toimivan vanhempainyhdistyksen uuden puheenjohtajan avuksi. Tarjolla on perustietoa ja ideoita vanhempainyhdistyksen toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen. Lokikirjasta on hyötyä myös vuosittaisen toiminnan suunnitteluun.

ryhmä ihmisiä näyttää peukkua

Neuvoja tapahtuman järjestämiseen

Yksi monista vanhempaintoiminnan muodoista on tapahtumajärjestäminen. Tähän ohjeeseen on kerätty tärkeimpiä tekijöitä, joita kannattaa ottaa huomioon tapahtumia suunniteltaessa.

tsemppitaulu vanhemmille

Yhdistystoiminnan apuvälineitä

Vanhempainliitto on tuottanut erilaisia lomakkeita ja listauksia vanhempaintoimintaan. Lomakkeiden, ohjeiden ja listojen tarkoituksena on tarjota toimintamalleja ja -tapoja vanhempaintoimijoille.

poika pohdiskelee

Vanhempainyhdistyksen viestintä

Aktiivinen ja huolella suunniteltu viestintä sujuvoittaa yhdistyksen toimintaa, tekee työn näkyväksi ja vahvistaa vanhempien, koulun ja kunnan välistä yhteistyötä.

Liittokaista-asiointipalvelu

Liittokaista-asiointipalvelu on Patentti- ja rekisterihallituksen ylläpitämä työkalu, minkä ansiosta kuntakohtaiset ja paikallisyhdistykset saavat sääntönsä voimaan nopeasti ajantasaisina. Asian edistymistä voi seurata itse verkossa.

Vanhempainyhdistyksen mallisäännöt

Kasvatusyhteisön vanhempainyhdistyksen mallisäännöt ovat joustavat ja sopivat hyvin vaikkapa päiväkodin ja koulun yhteiselle yhdistykselle. Kuntakohtaisille vanhempainyhdistyksille löytyy omat mallisäännöt. Valitsemalla mallisäännöt voit hyödyntää myös Liittokaista-asiointipalvelua. Käyttäessä Liittokaista-asiointipalvelua säästä aikaa, vaivaa ja rahaa.

101 ideaa - ideoita vanhempaintoimintaan

Ideoita vanhempaintoimintaan

Parhaat ideat syntyvät oman koulun ja päiväkodin vanhempien tarpeista. Vanhempaintoiminta on tekijöidensä näköistä vapaaehtoistoimintaa, jolla rikastutetaan päiväkodin ja koulun arkea. Inspiroidu ideoista ja kehitä juuri teille parhaiten sopivia toimintatapoja!

koululakko-ohjeet vanhempainyhdistykselle

Vaikuttamistyö Vanhempaintoimijoille Yhdistystoiminta

Koululakko-ohjeet

Mitä asioita tulisi ottaa huomioon, kun vanhempainyhdistys ryhtyy valmistelemaan koululakkoa? Lakon aiheena voi olla esimerkiksi koulun sisäilma- ja homeongelmat, jotka aiheuttavat terveyshaittoja koulussa opiskeleville lapsille.