Vanhempainyhdistystoiminta koronan jälkeen

Piia Luikku

Kirjoittaja on uunituoreen Vamian vanhempainyhdistys ry:n perustaja ja puheenjohtaja sekä pitkän vanhempainyhdistysuran Vaasassa tehnyt neljän lapsen äiti.

Joulukuussa minulla oli ilo vastaanottaa Vanhempainliiton kunniakirja vapaaehtoistyöstä Isolahden koulun vanhempainyhdistys ry:n hyväksi. Vapaaehtoisvuosia kertyi 10 ja tuona aikana kaikki neljä lastani kävivät Isolahden alakoulun Vaasassa.

Vapaaehtoistyö antaa minulle merkityksellisyyttä ja vahvistaa yhteisöllisyyttä. Yhdistystoiminnassa olen päässyt sukeltamaan pintaa syvemmälle opettajien ja koulun henkilökunnan arkeen. Olen sukupolvea, joka kunnioittaa opettajia ja ehkä vähän pelkäsikin heitä, joten kynnys ottaa yhteyttä oman lapsen opettajaa oli aluksi korkea. Nyt tiedän, että kynnys oli turha. Toivon, että vanhempainyhdistys poistaa ennakkoluuloja kodin ja koulun väliltä, myös näitä turhia kynnyksiä.

Koronavuosi on muuttanut yhdistystoimintaa. Luokkaretket ja ryhmäytymispäivät on peruttu, ja se tarkoittaa, että yhdistyksen rahat makaavat tilillä odottamassa parempia aikoja. Vanhempainillat, kevät- ja joulujuhlat on peruttu, eikä perinteisiä vanhempien ja huoltajien kohtaamisia synny. Onneksi tämä on tilapäistä ja palaamme pian normaali arkeen. Tässä muutamia vinkkejä vanhempainyhdistystoimintaan koronan jälkeen.

Vanhempainyhdistyksen toiminnan ABC… ja DE

A: Yhteistyö koulun kanssa. Kyselkää ja viestitelkää rehtorin tai nimetyn koulun edustajan kanssa. Kysykää mitä toimintaa koulu ja oppilaskunta toivovat.

B: Vuosikello toiminnan perustana. Vuodesta toiseen toistuvat tapahtumat ja ajankohdat muistuvat mieleen ja niitä on helppo esitellä yhdistyksen hallituksen uusille jäsenille sekä oppilaiden huoltajille ja vanhemmille.

C: Olkaa näkyvillä vanhempainilloissa ja koulun tapahtumissa. Verkostoitukaa tulevien hallituslaisten kanssa. Kysykää vanhempien palautetta yhdistystoiminnasta. Hyödyntäkää Vanhempainliiton materiaalia.

D: Hakekaa rahoitusta kaupungilta, säätiöistä ja paikallisista yrityksistä. Käyttäkää mielikuvista hankkeissa.

E: Tehkää yhdistyksen hallituksen toiminnasta kivaa. Perustakaa WhatsApp-ryhmä, jossa voitte pallotella ideoita. Huumori on sallittua. Palkitkaa hyvin toimiva yhteistyö. Sitoutuneet hallituslaiset eivät jätä yhdistystä koronakriisin keskellä.

Esimerkki: Vuosikellomme alakoulussa

SYKSY:

• Pihapeli-ilta koulun pihassa, jossa uudet ja vanhat oppilaat ja vanhemmat kohtaavat. Ohjelmassa keppihevosrata, valokuvasuunnistusta, tervapata, kaupungin Action-kerhon toimintarata. Yhdistys tarjoilee mehua ja keksejä.
  • Osallistutaan koulun vanhempainiltoihin juhlasalissa tai kierretään luokissa.
  • Koulun valokuvaus järjestetään koululla. Rehtori ja opettajat huolehtivat päivän kulusta yhdessä vanhempainyhdistyksen valitseman valokuvausliikkeen kanssa. Järjestelypalkkio menee vanhempainyhdistyksen tilille.
  • Halloween Disco 4 – 6 luokkalaisille. Koulun juhlasali koristellaan teeman mukaisesti, vanhempainyhdistys pitää kioskia ja toimii diskon dj:nä. Ohjelmassa mm. kasvomaalauksia, paras puku -palkinto ja musiikkitietovisa.
  • Syyslukukausi päättyy jouluisiin tunnelmiin, kun yhdistys tarjoaa koulun opettajille ja henkilökunnalle joulutortut paikallisen leipomon toimittamana.

KEVÄT:

• Kevätlukukauden päätapahtuma on suosittu Tapahtumien ilta -myyjäiset. Jokainen luokka ideoi oman pöydän myytävät tuotteet ja ohjelman. Pöydissä myydään käsitöitä, suolaisia ja makeita leivonnaisia. Jokaisessa pöydässä on jotain extraa, kynsien lakkausta, niskahierontaa, narunvetoa, pika-arpoja tai tuoreita vohveleita pientä maksua vastaan. Vanhempainyhdistys myy kahvia, esittelee yhdistystoimintaa ja paikan päällä on mahdollista maksaa yhdistyksen jäsenmaksu. Ulkona makkaranpaistoa ja poniratsastusta.
  • Lahjoitamme stipendirahoja kaikille luokille. Tavoitteena, että mahdollisimman moni saa stipendin, ei vain menestyneimmät ja äänestetyt kiva-kaverit.
  • Toukokuussa vanhempainyhdistyksen hallituksen yhteinen kokoontuminen: käydään porukalla syömässä paikallisen pitserian terassilla pitsat.
  • Lukuvuosi päättyy mansikkakermakakkuihin, jotka tarjoillaan opettajille ja koulun henkilökunnalle toukokuun lopussa.
  • Yhdistyksen kausi päättyy heinäkuun lopussa. Varmista rahastonhoitajan kanssa, että tarvittavat kuitit ja pöytäkirjat löytyvät. Toiminnantarkastaja tarkistaa yhdistyksen toiminnan. Syyskuussa pidetään yhdistyksen vuosikokous, jossa annetaan vanhalle hallitukselle vastuuvapaus ja valitaan uusi hallitus ja puheenjohtaja.

Vanhempaintoimintaa tarvitaan myös toisella asteella

Blogin kirjoittaja edustaa nykyään Vamian vanhempainyhdistystä, joka on Suomen ensimmäinen rekisteröitynyt, ammatillisessa oppilaitoksessa toimiva vanhempainyhdistys. Lukioissa vanhempaintoiminta on yleisempää, vanhempainyhdistyksiä toimii lukiotasolla useita kymmeniä. Kodin ja koulun / oppilaitoksen välisen yhteistyön merkitys toisella asteella tulee nyt korostumaan, kun oppivelvollisuus ja samalla vanhempien vastuu laajenevat syksyllä 2021.

Lue Yle-uutinen Vamian vanhempainyhdistyksestä.

Lue Vanhempainliiton ja Hem och Skola i Finlandin kannanotto aiheesta.