Kirjoitukset käyttäjältä Leena Herlevi-Valtonen
Opi, onnistu ja inspiroidu.
Vanhempainyhdistys tukemaan perheiden hyvinvointia!
Oululainen Martiniemen koulun kotikoulutoimikunta aktivoi perheet yhteisen tekemisen ja keskustelun äärelle. Tekemisen passi sekä Tunne- ja turvataitopassi osoittautuivat kannustaviksi työvälineiksi.
Sinunkin lastasi varten
Jokainen lapsi tarvitsee ympärilleen turvallisia aikuisia. Lapsi, joka kokee, että häntä kuullaan arjen pienissä asioissa, ymmärtää, että isoistakin asioista kertominen kannattaa.
Vanhempi, muistathan tukea myös korkeakoulussa opiskelevaa nuortasi
Opintojen aloituksen ja mahdollisen toiselle paikkakunnalle muuttamisen myötä moni nuori täyttelee ensimmäistä kertaa opinto- ja asumistukihakemuksia ja pähkäilee sitä, mikä sähkösopimus omaan yksiöön kannattaisi ottaa. Aikuistuminen ei tarkoita, että nuoren tulisi pärjätä yksin. Muistetaan tukea myös korkeakouluopiskelijoita.
Pelisäännöt hyvinvoinnin tueksi: luokan yhteinen ilta oppilaille ja vanhemmille
Vanhempainillassa kodin ja koulun yhteistyö konkretisoitui aidosti yhteisöllisyyttä ja hyvinvointia edistävään suuntaan.
Sanataiteen ammattilaiset tekevät monipuolista lukutaitotyötä lapsia ja nuoria kuunnellen
Hehkuvat sanat -hankkeessa lapset ja nuoret ovat keskiössä.
Leikki on hyvinvointiteko
Voidaksemme paremmin tarvitsemme suvantopaikkoja suorittamisen rinnalle. Hetkiä, jolloin elämä on kevyttä, huoletonta ja turvallista. Tarvitsemme toimintaa, joka etäännyttää meidät jatkuvasta oppimisesta ja tuloksiin pyrkivästä tekemisestä. Tarvitsemme leikin tuomaa vapautta.
Maailman paras ope, vanhempi tai isovanhempi – mahdollista vai mahdotonta?
Ihmisenkokoisessa koulussa, pienessä lähikoulussa opettajan on mahdollista tuntea kaikki oppilaansa nimeltä ja kysyä heidän kuulumisiaan välitunnilla.
Tekeekö hallitus lapsista lainsuojattomia?
Varhaiskasvatus on investointi, jonka avulla suomalaisten nuorten oppimistulokset ja Suomen PISA-menestys saadaan käännettyä kohti parempaa. Hyvin järjestetty varhaiskasvatus tukee myös vanhemmuutta ja koko perheen hyvinvointia.
Arvostava kohtaaminen ja vuorovaikutuksen triangeli
Oppilas, huoltaja ja kasvatusalan ammattilainen muodostavat vuorovaikutuksen triangelin. Triangeli ei soi, jos vuorovaikutus on puolustelevaa, epäkunnioittavaa, syyttelevää.
Laajemmat hartiat – noloa vai normaalia?
Miten oppilaitoksissa voitaisiin madaltaa kynnystä vanhempien yhteydenotoille? Ja miksi vanhempien kohtaamiseen kannattaa raivata työaikaa. Miksi opettaminen ei riitä?