Vanhempaintoimijalle

Opi, onnistu ja inspiroidu.

Osallistuvat vanhemmat Perusopetus Vanhemmuus ja perhe
8.9.2023

Vanhempien eväät sujuvaan kouluarkeen

Koulu on iso ja merkityksellinen osa lapsesi arkea ja tulevaisuutta. On tärkeää, että olet vanhempana kiinnostunut koulunkäynnistä ja tuet lapsesi oppimista hyvässä yhteistyössä opettajan kanssa. Suomen Vanhempainliitto ja Instagramista tuttu luokanopettajatiimi Liitulakut ovat koonneet erityisesti lukuvuoden alkuun sopivia tärppejä, joihin kaikkien vanhempien olisi hyvä kiinnittää huomiota.

Lasten ja nuorten osallisuus Osallistuvat vanhemmat Perusopetus Toinen aste Vanhemmuus ja perhe
8.9.2022

Puhutaan koulumatkojen liikenneturvallisuudesta -vanhempainiltamalli

Suomen Vanhempainliitto ja Kehittämiskeskus Opinkirjo ovat luoneet yhteisen vanhempainiltamallin, jonka avulla kasvatusyhteisössä voidaan käynnistää keskustelu koulumatkojen liikenneturvallisuudesta. Vanhempainilta on suunnattu koulun kaikille vanhemmille ja henkilökunnalle. Keskusteluun on hyvä osallistaa koulun johto, kunta, opettajia, vanhempia ja tietenkin myös oppilaita. Illan aiheen voi hyvin laajentaa koulumatkojen turvallisuuteen yleisesti, jos koulussa tai kodeissa on noussut esiin huoli esimerkiksi koulumatkoilla tapahtuvasta kiusaamisesta.

Lasten ja nuorten osallisuus Osallistuvat vanhemmat Vanhemmuus ja perhe Yhdistystoiminta
8.8.2022

Vanhempainyhdistykset tukemassa lasten ja nuorten harrastustoimintaa

Lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistäminen harrastustoimintaa tukemalla on tärkeä osa vanhempainyhdistyksien toimintaa. Harrastusten konkreettisen järjestämisen lisäksi vanhempainyhdistykset voivat huolehtia osaltaan myös siitä, että lasten ja nuorten ääni tulee kuulluksi harrastustarjonnasta päätettäessä koulun ja kunnan tasolla.