Vanhempaintoimijalle

Opi, onnistu ja inspiroidu.

Lasten ja nuorten osallisuus Osallistuvat vanhemmat Vanhemmuus ja perhe Yhdistystoiminta
8.8.2022

Vanhempainyhdistykset tukemassa lasten ja nuorten harrastustoimintaa

Lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistäminen harrastustoimintaa tukemalla on tärkeä osa vanhempainyhdistyksien toimintaa. Harrastusten konkreettisen järjestämisen lisäksi vanhempainyhdistykset voivat huolehtia osaltaan myös siitä, että lasten ja nuorten ääni tulee kuulluksi harrastustarjonnasta päätettäessä koulun ja kunnan tasolla.

Lasten ja nuorten osallisuus Osallistuvat vanhemmat Perusopetus Varhaiskasvatus
7.6.2022

Opintoretkiä koskeva ohjeistus vanhemmille

Retkien avulla voidaan monipuolistaa koulun oppimisympäristöä sekä edistää uusien ja erilaisten menetelmien ja työtapojen käyttöä. Koulut järjestävät retkiä taloudellisten edellytystensä puitteissa. Koulut voivat myös päättää, että retkiä ei tehdä ollenkaan eikä niihin kerätä rahaa.

lapset vetää köyttä
Lasten ja nuorten osallisuus Osallistuvat vanhemmat Perusopetus Yhdistystoiminta
7.6.2022

Leirikouluja koskeva ohjeistus vanhemmille

Leirikoulu on opetussuunnitelman tavoitteiden mukaista koulun toimintaa, joka kirjataan koulun lukuvuosisuunnitelmaan. Toteutuakseen leirikoulut vaativat yleensä ulkopuolista rahoitusta ja vanhempien varainkeruutyötä. Perusopetus on maksutonta ja myös leirikouluihin liittyvä varainkeruu on lapsille ja vanhemmille vapaaehtoista. Varoja kerätään koko luokan yhteiseen kassaan, eikä oppilaskohtaista kirjanpitoa käytetä.

Erityinen tuki Lasten ja nuorten osallisuus Monikulttuurisuus Osallistuvat vanhemmat Perusopetus Toinen aste Varhaiskasvatus Yhdistystoiminta
14.4.2020

Esteettömän tapahtuman tsekkauslista

Esteettömän tapahtuman tsekkauslista koululle. Kontrollista för tillgängliga evenemang i skolor.

Vanhempainliiton toiminta keskittyy vahvasti yhdenvertaisuustyöhön.
Erityinen tuki Lasten ja nuorten osallisuus Osallistuvat vanhemmat
29.11.2018

Lasten osallisuuden edistäminen lähtee aikuisten asenteista

Löydät EPeLI-hankkeessa kehitettyjä hyviä käytänteitä ja toimintamalleja tästä artikkelista. Ne vahvistavat erityislasten ja perheiden osallisuutta ja yhdenvertaisuutta koulussa. Artikkelin kirjoittajat ovat toimineet asiantuntijoina Suomen Vanhempainliiton erityislasten ja heidän huoltajiensa osallisuutta edistävässä EPeLI-hankkeessa (2016-2018).