Aslak Rantakokko

Yhdenvertaisuusasiantuntija / Consultant on Equality Matters

aslak.rantakokko@vanhempainliitto.fi

Töissä

Työskentelen Suomen Vanhempainliiton Oulun toimipisteessä yhdessä työparini Sari Haapakankaan kanssa. Tavoitteenamme on edistää lasten ja nuorten yhdenvertaisuutta kotien ja kasvuyhteisöjen kanssa yhteistyössä. Yhdenvertaisuuteen kuuluvat olennaisesti osallisuus, esteettömyys ja monikulttuurisuus tai vaikkapa sukupuolisensitiivisyys. Tiedotamme, koulutamme, verkostoidumme ja olemme mukana järjestämässä erilaisia matalan kynnyksen toimintoja tavoitteemme toteuttamiseksi.

Olen työskennellyt kansalaisjärjestöissä vuodesta 2000 lähtien. Matkalleni on sattunut hyvin erilaisia ihmisiä, kohtaamisia ja työtehtäviä. Erilaisissa elämäntilanteissa olevien ja elävien kanssakulkijoiden auttaminen ja tukeminen järjestötoiminnan keinoin on ollut aina ykkösenä agendallani. Auttaessani ihmisiä, jotka jostain syystä ovat avun ja tuen tarpeessa eteeni sattuneet, olen aina saanut myös itselleni lisää arvokasta näkemystä ja kokemusta. Voimaannuttava vertaistuki, osallistava toimintakulttuuri, kunnioittava kohtaaminen sekä arvostava läsnäolo ovat järjestöllisen avun ja tuen kiistattomia vahvuuksia. Nämä vahvuudet ohjaavat työtäni yhä näiden 20 vuoden jälkeen.

Vapaalla

Vapaa-aikaani vietän mieluiten luonnon helmassa yhdessä puolisoni ja koirani seurassa. Valokuvaan maisemia ja eläimiä, erityisesti lintuja. Unelmani on elää selkeää, rauhallista, välittämisen ja yhdessä olemisen täyttämää arkea. Työtäni teen omien taitojeni puitteissa ja eläkkeellä sitten istun Lofooteilla tähyämässä kalliolla nököttävää merikotkaa kamerani etsimen lävitse yhdessä puolisoni kanssa. Tietysti pahkakuksa kädessäni, maukkaalla kahvilla täytettynä, makoisalla nisulla höystettynä.