Sari Haapakangas

KT Erityiskasvastuksen asiantuntija / PhD, Consultant for Barrier-Free Education

sari.haapakangas@vanhempainliitto.fi

Töissä

Työskentelen EPeLI -hankkeessa yhdessä työparini Aslak Rantakokon kanssa. Hanke edistää erityislasten ja -perheiden osallisuutta koulussa yhteistyössä koulujen, kotien ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa. Hankkeen toimipiste sijaitsee Oulussa, Kumppanuuskeskuksessa.

Olen taustaltani luokanopettaja, erityisopettaja, opettajankouluttaja ja tutkija. Nykyisessä työssäni pyrin edistämään erityislasten ja -perheiden osallisuutta ja yhdenvertaisia toimintamahdollisuuksia koulumaailmassa, mukaan lukien kodin ja koulun yhteistyö.

Vapaalla

vietän aikaa läheisteni kanssa ja lataan akkuja kuorossa, lenkkipolulla ja kuntosalilla. Luen paljon, mökkeilen ja harrastan päivittäin Qi-gongia hyvinvointini tueksi. Uusperheessämme on neljä ihanaa poikaa.

Ihmisenä olo on minulle jatkuvaa oppimista, kasvamista, luopumisen ja rakastamisen harjoittelua yhdessä toisten kanssa. Opettelen hyväksymään omaa keskeneräisyyttäni ja arvostamaan sekä itseäni, että muita omana itsenään. Lasten kasvaessa ja iän karttuessa alkaa olla tilaa myös omien tarpeiden kuuntelulle ja omastakin hyvinvoinnista ja jaksamisesta huolehtimiselle. Ohjenuorani elämän kinkkisissä tilanteissa on kysymys: Mikä palvelee kaikkien osapuolten korkeinta hyvää? Luotan siihen, että elämä kantaa.