Blogit
Täältä löydät tuoreimmat uutiset, lausunnot ja blogit.
Laajemmat hartiat – noloa vai normaalia?
Miten oppilaitoksissa voitaisiin madaltaa kynnystä vanhempien yhteydenotoille? Ja miksi vanhempien kohtaamiseen kannattaa raivata työaikaa. Miksi opettaminen ei riitä?
Viksun vuorovaikutuksen päivä
Kirjoittajat ovat Martti ja Pyry 6A-luokalta Kiviniemen koululta. Tänään me kerromme teille, mitä tapahtui Viksun vuorovaikutuksen päivänä Kiviniemen koulussa. Viksun vuorovaikutuksen päivä alkoi kaikilla Kiviniemen koulussa kello 9.00 torstaina 23.11.2023. Koulupäivä alkoi aamulla ja oppilaat katsoivat “Heijasta hyvää” -diaesityksen. Diaesityksessä kerrottiin vuorovaikutuksesta, auttamisesta ja siitä, että mitä vuorovaikutus on. Diaesityksessä kerrottiin lasten oikeuksista ja myös […]
Monipuoliset apukädet koulumaailmaan
Kesällä 2017 sai Mervi Myllymäki idean kehittää organisoidun Kodin apukädet -toiminnan. Koulumaailmassa tarvitaan useita silmäpareja näkemään, mitä luokan sisällä ja välitunneilla tapahtuu. Kodin Apukädet -toiminta vahvistaa kodin ja koulun välistä yhteistyötä ja liittää vanhempia osaksi koulun arkea.
Millaisen maailman esittelemme lapsille?
Teen työtä lasten ja lapsiperheiden edunvalvonnan parissa, vaikka omastakaan lapsuudestani ei vielä ole kulunut kovin kauaa. Seitsemän vuotta sitten kaupasta ei olisi tarttunut mukaan limsaa vahvempaa. Se antaa näkökulmaa. Ymmärrän nykylasten kokemusmaailmaa, ja toisaalta vuosi vuodelta ymmärrän asioita paremmin myös aikuisen näkökulmasta. Lapset mukaan töihin -päivä on lasten ja työpaikkojen kohtaamispaikka. Se luo arvokasta dialogia.
Digitaalinen yhteistyö luo kurkistusikkunan lapsen päiväkodin arkeen
Hei vanhempi, huoltaja, äiti, isä! Kuinka kodin ja varhaiskasvatuksen välinen viestintä sujuu lapsesi päiväkodissa? Pääsetkö kurkkaamaan lapsesi digitaalista kasvun kansiota ja osallistumaan sen päivitykseen? Välittyykö ryhmän pedagoginen suunnittelu teille kotiin päin? Onko sinulla mahdollisuus seurata lapsesi arkea päiväkodissa valokuvien tai videoiden kautta?
Osallisuus on lapsen kokoinen hetki
Muutama vuosi sitten olin aloittelemassa oppilaiden kehityskeskusteluja luokassani. Oppilaani Olli (nimi muutettu) pyysi, että saisi jättää keskustelun väliin. Tuo puheen täyttämä puolituntinen ja puuduttava paikallaan istuminen ei houkutellut häntä. Kun en muutakaan keksinyt, nappasin mukaan toiminnanohjauskortit, joissa on kuvia oppiaineista ja koulupäivän tapahtumista. Piirsin paperille hymyilevän, tavallisen ja surullisen naaman ja pyysin Ollia kertomaan korttien ja naamojen avulla ajatuksiaan koulunkäynnistään. Keskustelu eteni yllättävällä tavalla.
Ole myönteisesti utelias vanhempi!
Olisi tärkeää olla valmiina keskustelemaan rauhallisesti kaikenlaisista sählingeistä ja hässäköistä, joita koulussa voi oppilaiden välillä sattua ja koettaa miettiä niitä eri osapuolten kannalta. Joskus lapsen kanssa keskusteleminen riittää, joskus kannattaa ottaa yhteyttä kouluun ja puhua opettajan kanssa.
Miten tukea lapsen kielen kehitystä kotona
Kielelliset valmiudet alkavat kehittyä jo kohtuaikana – sikiö kuulee, tuntee kosketuksen ja liikkeen. Synnyttyään vauva tunnistaa tuttuja ääniä ja on herkistynyt kosketukselle jo välittömästi syntymänsä jälkeen. Jotta kielelliset ja kommunikatiiviset valmiudet kehittyvät, tarvitaan aktiivinen, vuorovaikutusta tukeva ympäristö, joka motivoi lasta kommunikoimaan. Miten siis ylläpidämme vauvan, taaperon, lapsen kiinnostusta ja intoa harjoitella puheen – eli välineen käyttöä?
Tervetuloa toiselle asteelle!
Nuorella on entistä suurempi vastuu opinnoistaan ja tulevan elämän suunnittelusta. Tähän tarvitaan perheen ja oppilaitoksen apua ja tukea. Parhaiten opiskelun tukeminen ja oppivelvollisuuden toteutuminen toteutuvat, kun nuorta tuetaan yhdessä.
Koulu alkaa – Aikuinen, tarkista asenteesi!
Ketään, kuten Lapsen oikeuksien sopimus edellyttää, ei saa syrjiä esimerkiksi ihonvärin, sukupuolen, kielen, uskonnon, varallisuuden tai vammaisuuden perusteella.