Mediakirjasto
Täältä löydät tuoreimmat uutiset, lausunnot ja blogit.

Jokainen koulupäivä on tärkeä!
Osa pandemian ja sitä seuranneiden yhteiskunnallisten kriisien vaikutuksista lapsiin ja nuoriin on jo näkyvissä, mutta kriisien aiheuttamia pitkäkestoisia vaikutuksia on vielä osin vaikea arvioida. Selvitysten mukaan koulujen etäopetusjaksot, harrastustoiminnan rajoitukset sekä yleinen yhteiskunnallinen epävarmuus on lisännyt lasten psyykkistä kuormitusta ja ahdistuneisuus sekä huoli omasta tulevaisuudesta on kasvanut. Näyttää myös siltä, että kovimman iskun ovat ottaneet vastaan ne lapset ja nuoret, joiden elämässä oli haasteita jo ennen viime vuosien poikkeusoloja.

Taide tekee tunteet tutuiksi
Tunne- ja kaveritaidot kytkeytyvät tiiviisti Suomen Vanhempainliiton Karuselli-hankkeen ydinteemoihin. Hanke keskittyy päiväkoti-ikäisten lasten ja heidän perheidensä hyvinvoinnin edistämiseen osallisuutta ja yhteisöllisempää päiväkotikulttuuria kehittämällä. Alkuvuodesta 2022 toteutettu yhteisöllinen taideprojekti synnytti kahdeksan uutta tunne- ja kaveritaitoteemaista laulua. Laulujen sanoitukset ovat saaneet inspiraationsa pilottipäiväkotien lapsilta ja heidän vanhemmiltaan.

Aito inkluusio tarvitsee toteutuakseen riittävät resurssit
Viime päivinä inkluusio ja sen toteuttamisen tavat on nostettu julkiseen keskusteluun. Tämä on äärimmäisen tärkeää, sillä lapsen arjessa huonosti toteutettu ja säästötoimena käytetty inkluusio ei palvele ketään. Se ei myöskään mahdollista inkluusion alkuperäistä tavoitetta ja ajatusta tarjota kaikille oppilaille yhdenvertaista ja yksilöllistä tukea lähikoulussa. Myös Suomen Vanhempainliitto saa yhteydenottoja vanhemmilta, jotka kokevat, ettei lapsi saa tarvitsemaansa […]

Pidetään huolta koulumatkojen turvallisuudesta – lasta kuunnellen
Kirjoittajat: Anri Leveelahti työskentelee järjestötoiminnan asiantuntijana Suomen Vanhempainliitossa. Tiina Karhuvirta työskentelee erityisasiantuntijana Kehittämiskeskus Opinkirjossa. Koulumatkaliikenteen arki on hyvin erilaista eri puolilla Suomea. Maaseutupaikkakunnalla lapsi saattaa joutua kulkemaan koulumatkansa vilkasliikenteisen maantien piennarta pitkin kävellen. Kaupungissa vanhempaa huolettaa lapsen selviäminen turvallisesti kouluun liikenneviidakossa, jossa aikuisenkin huomiokyky joutuu koetukselle pyörien, sähköpotkulautojen, autojen, bussien ja ratikoiden vilinässä. Turvallinen liikennekäyttäytyminen […]

Kodin ja koulun yhteistyön kehittämistä luottamushenkilön näkökulmasta
Jokaisella luottamushenkilöllä, johon olen näinä vuosina Vanhempainliitossa tutustunut, on ollut joku tärkeä asia, johon hän on halunnut vaikuttaa, ja josta hänellä on asiantuntemusta vanhempana tai ammattilaisena.

Yhteinen tuen polku varhaiskasvatuksessa
Lapsen tuki varhaiskasvatuksessa uudistui elokuun alussa, uudistusta toivottiin ja odotettiin pitkään. Tukea yhtenäistettiin perusopetuksen tuen kanssa. Lapsen kannalta merkityksellistä on, että tuki muodostaa johdonmukaisen jatkumon varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen aikana ja edelleen lapsen siirtyessä perusopetukseen. Syksyn vanhempainilloissa ja vanhemmille viestitellessä on tärkeä avata lapsen oikeutta tukeen sekä kertoa tuen järjestelyistä ja toteutuksesta. Kysymyksille ja keskustelulle tulee varata riittävästi aikaa.

On aika luoda toimintamallit koulujen sisäilmatilanteisiin
Sisäilmaoireet ovat monimuotoisia ja epätarkkoja, talojen ja ihmisten diagnostiikassa on vielä kehitettävää. Mistä edes aina tiedämme, liittyvätkö oireet sisäilmaan? Epämääräisyys tekee sisäilmaoireilevan lapsen tilanteesta hyvin haastavan. Niin haastavan, ettei sen pariin saa lasta, vanhempaa eikä koulun henkilökuntaa jättää yksin.

Koulujen työrauha rakennetaan yhdessä
Viime vuodet ovat olleet koulumaailmassa työskenteleville kiistatta raskaita. Työrauhaa ja normaalia arkea kaipaavat opettajien lisäksi lapset ja nuoret sekä perheet, joiden elämän koronapandemia sekoitti monin tavoin. Työrauha ei kuitenkaan voi tarkoittaa omien ja muiden lasten koulunkäynnin ja hyvinvoinnin tukena toimivien vanhempien osallisuuden ja aktiivisuuden kyseenalaistamista. Ei, vaikka vuorovaikutustilanteet vanhempien kanssa olisivat joskus jännitteisiä. Vanhempien tulee voida luottaa siihen, että heillä on oikeus tuoda lasta koskeva huoli esille matalalla kynnyksellä ja esittää lapsen tuntemukseen perustuva näkemys hänen parhaastaan.

Muistisääntöjä uuteen lukuvuoteen
Koulu voi parhaimmillaan muodostaa yhteisön, joka tukee niin ammattilaisten, lasten ja nuorten kuin vanhempienkin hyvinvointia. Yhteisöä ei kuitenkaan muodosteta ilman yhteistyötä ja yhteistyötä taas harvoin saavutetaan ilman ystävällisyyttä.

Kodin ja koulun yhteistyölle raivattava tilaa
Uuden lukuvuoden alkaessa Suomen Vanhempainliitto vetoaa opetuksen järjestäjiin, koulun ammattilaisiin sekä vanhempiin: nyt on tehtävä kaikki mahdollinen lasten ja nuorten turvallisen ja toiveikkaan arjen puolesta. Vanhempainliiton tekemien kyselytutkimusten mukaan kodin ja koulun välinen yhteistyö on pitkittyneiden ja uusien kriisien myötä kärsinyt. Tapaamisia ei ole voitu tuttuun tapaan järjestää ja aktiivinen vanhempaintoiminta on haastavien olosuhteiden vuoksi […]