Mediakirjasto
Täältä löydät tuoreimmat uutiset, lausunnot ja blogit.
Rakentavaa keskustelua lasten ja nuorten rokotuksia koskevan päätöksenteon tueksi
Koulussa toimivan vanhempainyhdistyksen tai -ryhmän tehtävä ei ole puuttua rokotteita koskevaan päätöksentekoon. Sen sijaan yhdistys voi omalta osaltaan kannustaa vanhempia asialliseen keskusteluun lasten ja nuorten kanssa niin, että lapsi saa mahdollisimman selkeää ja oikeaa tietoa rokotteista.
Pinja Front aloitti järjestöviestijänä Vanhempainliitossa
Yhteiskuntatieteiden maisteri Pinja Front on aloittanut järjestöviestijänä Suomen Vanhempainliitossa elokuun alussa. Järjestöviestijän tehtävä on tukea ja vahvistaa liiton arki- ja hankeviestintää ja keskittyä erityisesti mm. someviestinnän kehittämiseen. Pinja osallistuu myös liiton tapahtumien ja koulutusten suunnitteluun ja toteutukseen. Tehtävä on liitossa uusi. ”Olen äärimmäisen iloinen, että liitto saa vihdoin lisäresursseja viestintään, etenkin nyt, kun henkilöstömme on lyhyessä ajassa […]
Lausunto hallituksen esityksestä eduskunnalle laiksi varhaiskasvatuslain muuttamisesta
Lausunto hallituksen esityksestä eduskunnalle laiksi varhaiskasvatuslain muuttamisesta.
Lue
Lausunto hallituksen esityksestä eduskunnalle laiksi oppilas- ja opiskelijahuoltolain muuttamisesta
Lausunto hallituksen esityksestä eduskunnalle laiksi oppilas- ja opiskelijahuoltolain muuttamisesta.
Lue
Lausunto: Tietosuojaopas kasvatuksen, opetuksen ja koulutuksen järjestäjille
Vanhempainliitto esittää huolensa siitä, että opas on laadittu hyvin juridisesta näkökulmasta eikä sisällä juurikaan konkreettisia, arkilähtöisiä esimerkkejä tai ohjeita.
Lue
Lausunto hallituksen esityksestä eduskunnalle laeiksi perusopetuslain, ammatillisesta koulutuksesta annetun lain ja lukiolain muuttamisesta
Suomen Vanhempainliitto pitää erittäin tärkeänä, että lapsen etu nostetaan perusopetusta, lukiokoulutusta ja ammatillista koulutusta koskevaan lainsäädäntöön.
Lue
Lausunto hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi varhaiskasvatuslain muuttamisesta
Vanhempainliitto kannattaa kolmiportaisen tuen ulottamista varhaiskasvatukseen. On tärkeää luoda yhtenäinen tuen jatkumo varhaiskasvatuksesta aina toiselle asteelle saakka. Nivelkohtien toimivuuteen tulee kiinnittää erityistä huomiota. Mallin on oltava selkeä, jotta se ei jätä tulkinnanvaraa kunnissa, eikä johda erilaisiin käytäntöihin eri puolella Suomea.
Lue
Vanhempien näkemyksiä tieto- ja viestintäteknologian käytöstä koulussa
Tutkimukseni mukaan yli puolet vanhemmista piti TVT:n käyttöä koulussa hyvänä asiana ja huonona asiana sitä piti hieman alle neljäsosa. Noin viidesosa vanhemmista näki TVT:n käytössä sekä hyviä että huonoja puolia. Tieto- ja viestintäteknologiaan positiivisesti suhtautuvat vanhemmat näkivät TVT:n kuuluvan sekä nykyaikaan että tulevaisuuden työelämään. Tieto- ja viestintäteknologiaan negatiivisesti suhtautuvat vanhemmat olivat huolissaan oppilaiden koulumenestyksestä, terveydestä, koulujen käyttömahdollisuuksista ja sosiaalisten taitojen kehityksestä.
”Meillä on korona-ajasta huolimatta ihan konkreettisia mahdollisuuksia toimia!”
Kesäkuun alkuun mennessä on toteutunut reilut parikymmentä tilaisuutta ja kahvia on juotu – tai oltu juomatta – kukin oman ruudun tai puhelimen ääressä. Vaikka vuorovaikutus väkisinkin on hiukan erilaista etäyhteyksin, ovat myös tällä tapaa toteutetut kahvitauot olleet kiiteltyjä.
Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi perusopetuslain ja Helsingin eurooppalaisesta koulusta annetun lain väliaikaisesta muuttamisesta
Suomen Vanhempainliitto pitää hallituksen esitysluonnosta koronatilanteen epävarmuuden vuoksi perusteltuna ja pitää ensiarvoisen tärkeänä, että opetuksen jatkuminen mahdollistetaan tarvittaessa poikkeuksellisin tai erityisin opetusjärjestelyin, jottei yhdenkään lapsen ja nuoren opetus ja koulunkäynti keskeydy koronapandemian vuoksi. Vanhempainliitto pitää esityksen linjauksia lähiopetuksen ensisijaisuudesta tärkeinä. Päätöstä poikkeuksellisista opetusjärjestelyistä ei voida tehdä varmuuden vuoksi, vaan niihin tulee siirtyä vain tartuntatautitilanteessa tarkan arvioinnin perusteella.
Lue