Työkaluja kodin ja koulun yhteistyöhön

 

Tältä sivulta löydät opettajankoulutukseen suunnattuja videoita, joissa käsitellään kodin ja koulun yhteistyön keskeisiä teemoja. Videoita on kuusi. Yhteistyön teemoja niissä avaavat rehtorit, opettajat ja vanhemmat. Jokaisen videon jälkeen löytyy siihen liittyviä tehtäviä, joita voi käyttää syventämään videon teemaa. Videot ja tehtävät antavat opettajaksi opiskeleville ja aloitteleville opettajille työkaluja vanhempien kohtaamiseen ja kodin ja koulun yhteistyöhön.

Kodin ja koulun yhteistyö – tärkeä osa opettajan perustyötä

Oho! Tämä video ei näy, koska olet kieltänyt markkinointievästeiden käytön. Nähdäksesi videon, käy hyväksymässä markkinointievästeet.

Videossa avataan kodin ja koulun yhteistyön tärkeää merkitystä ja annetaan vinkkejä yhteistyön rakentamiseen. Videolla kuvataan keinoja vanhempien osallisuuden vahvistamiseen osana koulun arkea ja keskustellaan toimivan vuorovaikutussuhteen luomisesta. Videon lopussa annetaan käytännön vinkkejä aloitteleville opettajille toimivan kodin ja koulun yhteistyön rakentamiseksi.

Videoon liittyviä tehtäviä:

  • Mieti itseäsi opettajana uuden sinulle ennestään tuntemattoman ryhmän kanssa. Miten lähtisit rakentamaan toimivaa yhteistyötä kotien kanssa?
  • On syksy, ja olet aloittamassa lukuvuotta sinulle ennestään tuntemattoman oppilasryhmän kanssa. Tarkoituksenasi on tavata luokkasi oppilaiden vanhemmat tutustumispäivänä ennen varsinaista vanhempainiltaa. Tutustumispäivässä esittelet itsesi ja toiveesi tulevaa lukuvuotta ajatellen. Haluat myös kuulla vanhempien toiveita ja ajatuksia erityisesti sinun ja vanhempien välisestä yhteistyöstä. Luonnostele ”käsikirjoitus” niistä asioista, joita aiot tutustumispäivässä ottaa esiin. Tähän tulee kuulua ainakin seuraavat asiat:
    • Miten yhteistyö kotien kanssa voisi tukea sinun työtäsi opettajana?
    • Pohdi keinoja, joilla madaltaisit vanhempien kynnystä osallistua koulun arkeen, ja kysy myös vanhempien näkökulmaa tähän.
    • Millaisissa tapauksissa vanhemmat toivovat, että ottaisit heihin yhteyttä?
    • Millaisissa asioissa toivot vanhempien ottavan sinuun yhteyttä?
  • Pohdi keinoja, joilla sinä yhdessä koulun muiden opettajien kanssa voit kehittää kodin ja koulun välistä yhteistyötä.
  • Mitä toimiva yhteistyö kotien kanssa vaatii koko työyhteisöltä ja yksittäiseltä opettajalta?
  • Koetko opettajana toivovasi vanhempia aktiivisesti mukaan luokan arkeen – jos niin miten toivot vanhempien osallistuvan?

Vanhempainliiton verkkosivuilta löydät vinkkejä ja työkaluja kodin ja koulun yhteistyöhön:

 

Kodin ja koulun välinen viestintä

Oho! Tämä video ei näy, koska olet kieltänyt markkinointievästeiden käytön. Nähdäksesi videon, käy hyväksymässä markkinointievästeet.

Videossa paneudutaan kodin ja koulun väliseen viestintään. Videossa kerrotaan viestinnän merkityksestä, säännöllisyydestä ja siihen liittyvistä haasteista. Videolla annetaan käytännön esimerkkejä, mitä kodin ja koulun välinen viestintä on, miten sitä toteutetaan ja miksi se on tärkeää. Videon lopussa annetaan käytännön vinkkejä aloitteleville opettajille hyvästä viestinnästä.

Videoon liittyviä tehtäviä:

  • Kirjoita luokkasi oppilaiden vanhemmille Wilma-viesti, jossa kerrot omia toiveitasi ja toimintatapojasi kodin ja koulun välisestä viestinnästä. Sisällytä viestiin mm.
    • miten haluat, että vanhemmat ottavat sinuun ensisijaisesti yhteyttä (puhelin, sähköposti, wilma)?
    • milloin olet tavoitettavissa?
    • millaisista asioista on syytä ottaa yhteyttä?
  • Millaiset yhteiset viestintälinjaukset toivot työyhteisölläsi olevan – vai toivotko?
  • Kirjoita luokkasi oppilaiden vanhemmille Wilma-viesti, jossa kerrot oppilaiden epäasiallisen kielenkäytön (kiroilu) laajasta käytöstä. Huomioi viestissäsi asiallinen ja yhteistyöhön pyrkivä viestintä.
  • Olet soittamassa oppilaasi vanhemmalle oppilaan epäasiallisesta käytöksestä kuluneen koulupäivän aikana. Luonnostele esille ottama asia tekstiksi. Pohdi, kuinka pyrit luomaan halukkuuden yhteistyöhön. Ota myös huomioon vanhempien näkökulma ja asiantuntijuus lasta kohtaan.
  • Kodin ja koulun yhteistyö on tänä päivänä paljon sähköistä viestintää. Minkälaisia haasteita siihen liittyy? Miten mahdolliset haasteet voisi ratkaista?
  • Millaista muuta viestintää kuin sähköistä voisit toteuttaa kodin kanssa? Olisiko se tarpeellista?

Vinkkejä kodin ja koulun väliseen viestintään: 

 

Vanhempainillat ja arviointikeskustelut

Oho! Tämä video ei näy, koska olet kieltänyt markkinointievästeiden käytön. Nähdäksesi videon, käy hyväksymässä markkinointievästeet.

Videolla keskustellaan vanhempainiltojen ja arviointikeskustelujen toteuttamisesta opettajien, rehtoreiden ja vanhempien kokemusten pohjalta. Videolla annetaan vinkkejä hyvään vanhempainiltaan, joka on myös vanhempia osallistava. Videosta saa myös ideoita lasta osallistavasta arviointikeskustelusta. Videon lopussa annetaan käytännön vinkkejä aloittavalle opettajalle korostaen armollisuutta itseä kohtaan.

Videoon liittyviä tehtäviä:

  • Kuinka usein mielestäsi vanhempien kanssa olisi hyvää pitää kasvokkaisia tapaamisia (sekä yksittäisten vanhempien tapaamiset että vanhempainillat)?
  • Olet järjestämässä ensimmäistä kertaa vanhempainiltaa luokkasi oppilaiden huoltajille. Millaisia asioita haluat tuoda esille tapaamisessa ja mistä haluat vanhempien olevan tietoisia tapaamisen jälkeen? Listaa itsellesi näitä asioita ylös.
  • Ketä toivot koulun muusta henkilökunnasta olevan vanhempaintapaamisissa paikalla itsesi lisäksi? Mikä merkitys tällä on mielestäsi yhteistyön luomiselle ja oman asiantuntijuutesi vahvistamiselle.
  • Missä tilanteissa toivoisit koulun muuta henkilökuntaa paikalle oppilaiden vanhempien tapaamisiin? Miksi?
  • Lukuvuoden loppu lähenee ja olet järjestämässä luokkasi oppilaille arviointikeskusteluja. Luokallasi on oppilas, jonka biologiset vanhemmat eivät ole lapsen virallisia huoltajia. Ketä kutsut tapaamiseen, ja miksi?
    • Muuttuuko tilanne jotenkin, jos luokallasi on oppilas, joka asuu sijaisperheessä ja näin ollen on automaattisesti lastensuojelun piirissä, mutta on kuitenkin tekemisissä myös biologisten vanhempiensa kanssa?

Vanhempainliiton verkkosivuilta löydät vinkkejä vanhempainiltoihin ja keskusteluihin vanhempien kanssa:

 

Haastavat tilanteet kodin ja koulun yhteistyössä

Oho! Tämä video ei näy, koska olet kieltänyt markkinointievästeiden käytön. Nähdäksesi videon, käy hyväksymässä markkinointievästeet.

Videolla pohditaan, miten haastavat tilanteet koulussa syntyvät ja kuinka ne ratkaistaan yhdessä kotien kanssa. Videossa kerrotaan konkreettisia esimerkkejä erilaisista haastavista tilanteista. Koulun toimijat ja vanhemmat kannustavat löytämään lapsen vahvuuksia hankalissakin tilanteissa ja korostavat luottamuksen rakentamisen merkitystä tilanteiden ratkaisemiseksi.

Videoon liittyviä tehtäviä:

  • Koet, että yhteistyö luokkasi oppilaan vanhempien kanssa on hyvin haastavaa. Oppilaan vanhemmat arvostelevat sinun työtäsi ja näkemyksiä oppilaan tukemisesta. Vanhemmat eivät ole yhteistyöhaluisia tai valmiita keskustelemaan asiasta rakentavasti eri osapuolet huomioon ottaen. Miten lähtisit ratkomaan tilannetta?
  • Olet yrittänyt useaan otteeseen saada yhteyttä oppilaasi vanhempiin eri kanavissa. Tämä ei ole kuitenkaan tuottanut tulosta. Miten lähtisit ratkaisemaan tilannetta?
  • Millaisilla toimilla ja ratkaisuilla pyrit estämään yhteistyön hankaloitumista?
  • Minkälaisia haastavat tilanteet voivat olla ja miten lähtisit ratkomaan niitä. Keksi kolme erilaista tilannetta ja ratkaisut niille.
  • Minkälaisissa tilanteissa sinulla on velvollisuus ilmoittaa haastavasta tilanteesta omalle esihenkilöllesi?
  • Huomaat opettajana, että kahden oppilaasi vanhempien välit ovat huonot. Tämä ilmenee koulussa niin, että koko muu luokka on kutsuttu toisen näistä oppilaista syntymäpäiväjuhliin, mutta toinen on jäänyt ilman kutsua. Syynä on vanhempien tulehtuneet välit. Kuinka sinun tulisi toimia tilanteessa, kun tämä vaikuttaa myös oppilaiden koulussa toimimiseen yhden oppilaan jäädessä ulkopuolelle?
  • Yksi luokkasi oppilaista myöhästyy tunnilta 10 minuuttia, koska viettää tämän ajan vessassa. Laitat asiasta merkinnän Wilmaan. Päivän päätteeksi kyseisen oppilaan vanhempi soittaa sinulle, ja käskee ottamaan merkinnän pois. Miten toimisit tässä tilanteessa, ja miten perustelet toimintaasi?

 

Oppimisen tuki ja yhteistyö vanhempien kanssa

Oho! Tämä video ei näy, koska olet kieltänyt markkinointievästeiden käytön. Nähdäksesi videon, käy hyväksymässä markkinointievästeet.

Videolla keskitytään oppilaan oppimisen tukemiseen yhteistyössä vanhempien kanssa. Video antaa konkreettisia vinkkejä yhteistyöhön vanhempien kanssa ja keskittyy myös haastavien tilanteiden ratkaisemiseen tuen tarpeesta keskusteltaessa. Videon lopussa annetaan vinkkejä aloittelevalle opettajalle ja korostetaan eri yhteistyötahojen roolia tilanteiden ratkaisemiseksi.

Videoon liittyviä tehtäviä:

  • Miten toimit, kun vanhempi kieltäytyy lapselle suunnitellusta tuesta?
  • Olet huomannut syksyn aikana, että yksi luokkasi oppilas tarvitsisi kohdennetumpaa tukea matematiikassa. Olet eriyttänyt opetusta oppilaan taitotason mukaisesti ja konsultoinut erityisopettajaa aiheesta. Jo annettu tuki ei ole kuitenkaan auttanut toivotulla tavalla ja nyt sinun tulisi olla yhteydessä kotiin seuraavien toimenpiteiden selvittämisen vuoksi. Suunnittele, miten otat asian esille vanhempien kanssa.
  • Luokallasi on oppilas, joka on tehostetun tuen piirissä. Oppilaan tuen takaamiseksi toimitaan moniammatillisen tiimin kanssa. Miten pidät vanhemmat tietoisina lapsen ympärillä tapahtuvista asioista vai eroavatko nämä jotenkin muusta yhteydenpidosta?

Vanhempainliiton verkkosivuilta löydät vinkkejä oppimisen tukeen ja yhteistyöhön vanhempien kanssa:

 

Yhteistyö eri kieli- ja kulttuuritaustaisten perheiden kanssa

Oho! Tämä video ei näy, koska olet kieltänyt markkinointievästeiden käytön. Nähdäksesi videon, käy hyväksymässä markkinointievästeet.

Videolla tutustutaan yhteistyöhön eri kieli- ja kulttuuritaustaisten perheiden kanssa. Videolla painotetaan suomalaisen koulun toimintaperiaatteiden ja koulupolun avaamista ja selkeyttämistä oppilaan vanhemmille. Opettajia ohjataan huomioimaan kulttuurien väliset erot viestinnässä ja toimintatavoissa. Lisäksi kannustetaan hyödyntämään valmiita koulutusmateriaaleja ja tukipalveluita yhteistyön tukena.

Videoon liittyviä tehtäviä:

  • Luokallasi on muutama monikulttuuritaustainen oppilas, joiden vanhempien äidinkieli ei ole suomi. Kuinka huomioit kodin ja koulun yhteistyössä myös heidät?
  • Miten huomioit, että vanhemmat tulevat tietoiseksi oppilaan asioista kielimuurin ollessa yhteistyön hidasteena?
  • Luokallasi on tyttö, jonka vanhemmat ovat kotoisin maasta, jonka kulttuurissa naisten asema on hyvin heikko. Olet huomannut, että oppilasta koskevissa asioissa perheen isä on ainoastaan mukana keskusteluissa. Oppilaasi on kuitenkin kertonut sinulle muutamia kertoja äitinsä ajatuksista ja sanonut, ettei isä anna äidin kommentoida tytön kouluasioita. Miten sinun tulisi toimia tässä tilanteessa? Onko sinun sukupuolellasi merkitystä siihen, kuinka lähestyt tilannetta?
  • Luokallasi on monikulttuurisia oppilaita. Syyslukukausi on pian lopuillaan, ja koko koulun joulujuhla lähestyy. Koulun tapana on ollut, että jokaiselta luokalta tulisi juhlaan jonkinlainen esitys. Miten otat asian esiin vanhempien kanssa, ja mitä sinun itse tulee huomioida asiasta puhuessa?

Vanhempainliiton verkkosivuilta löydät vinkkejä yhteistyöhön eri kieli- ja kulttuuritaustaisten vanhempien kanssa:


Suomen Vanhempainliiton tuottama videosarja on suunniteltu ja toteutettu Vanhempainliiton asiantuntijoiden toimesta. Yhteistyökumppanina on toiminut Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos. Videoihin liittyvät tehtävät ovat laatineet luokanopettajaopiskelijat Anni Hakala ja Noora Metsälehto. Videotuotanto: Sami Huohvanainen, Helsingin Laatumedia Oy.