Blogit
Täältä löydät tuoreimmat uutiset, lausunnot ja blogit.
MartinRengas – yhteisöllistä toimintaa Martinniemessä
Sirkku Pennanen kirjoittaa Martinrenkaan aktiivisesta ja yhteisöllisestä hyvinvointityöstä Oulussa. Pennanen on toiminut Martinniemen koulun rehtorina vuosina 2009 – 2021, sitä ennen Takkurannan koulun rehtorina ja luokanopettajana sekä MartinRenkaan puheenjohtajana.
Vanhempainyhdistystoiminta koronan jälkeen
Vapaaehtoistyö antaa minulle merkityksellisyyttä ja vahvistaa yhteisöllisyyttä. Yhdistystoiminnassa olen päässyt sukeltamaan pintaa syvemmälle opettajien ja koulun henkilökunnan arkeen. Olen sukupolvea, joka kunnioittaa opettajia ja ehkä vähän pelkäsikin heitä, joten kynnys ottaa yhteyttä oman lapsen opettajaa oli aluksi korkea. Nyt tiedän, että kynnys oli turha. Toivon, että vanhempainyhdistys poistaa ennakkoluuloja kodin ja koulun väliltä, myös näitä turhia kynnyksiä.
Hyvää vapaaehtoisten päivää!
Vanhempainyhdistyksemme ovat kuitenkin löytäneet uusia tapoja toteuttaa toimintaansa. Etävanhempainillat, etäkokoukset ja ulkotapahtumat turvavälein ovat löytäneet tiensä monen vanhempainyhdistyksen vuosikelloon. Yhdistykset ovat osoittaneet huikeaa luovuutta järjestäessään toimintaansa uudella tavalla.
Tule apuun Pasi
Kouluisäntä kutsuu kaikkia kohtaamiaan oppilaita nimellä. Hän ennättää kysellä mitä kuuluu, kuinka voit, mikä fiilis. Hän ratkaisee päivittäin monta pientä ja isompaakin pulmaa. Auttaa, kuuntelee ja heittää hauskaa läppää.
Takaisin kouluun
Koulukoulu verkkokurssin teemat haastoivat kolmen peruskoulua käyvän lapsen isän pohtimaan omia käsityksiään koulusta ja kannusti häntä keskustelemaan syvällisemmin koulunkäynnistä lasten kanssa, kun oma ymmärrys nykykoulusta kasvoi.
Lasten ruokakasvatus saa kouluruuan maistumaan
Alustavien tutkimustulosten mukaan oppilaiden syömiskäyttäytymiseen on mahdollista vaikuttaa ruokakasvatuksen avulla. Maistuva koulu -toiminta edisti oppilaiden täysipainoisen koululounaan syömistä.
Resetti –perheluokkatoiminta edistää hyvää kodin ja koulun yhteistyötä
Resetti-perheluokkatoiminnassa tavoitteena on löytää yhteinen ymmärrys, tavoitteet ja keinot lapsen tilanteen tukemiseksi yhteisen jäsentämisen ja keinojen pohtimisen avulla. Parhaimmillaan molemmat osapuolet voivat oppia toisiltaan saamiensa uusien näkökulmien avulla. Resetti vahvistaa lapsen myönteisiä ja toivottuja käyttäytymismalleja sekä aikuisten rakentavaa vastaamista lapsen haastavaksi koettuun käytökseen.
Miten nepsy-lapsi voi avoimessa oppimisympäristössä?
Avoimissa oppimisympäristöissä on luovuttu pysyvistä kotiluokista. Neuropsykiatrisesti oireilevalle lapselle koulupäivän aikana tapahtuvat siirtymät ja työskentelypaikkojen muutokset aiheuttivat haasteita.
Miltä meidän opettaja näyttää?
Erityisesti poikkeustilanteissa viestintään kannattaa kiinnittää huomiota. Vanhemmat ovat osa kouluyhteisöä. Yhteisöllisen kulttuurin luomiseen käytetty aika maksaa itsensä takaisin.
Varhaiskasvatukselle kiitos!
Varhaiskasvatus on pystynyt koronakriisin keskelläkin tarjoamaan jotain normaalia ja pysyvää perheille, jotka ovat varhaiskasvatusta käyttäneet. Tutut aikuiset ja toistuva päiväjärjestys ovat tuoneet lapsille turvaa.