Mediakirjasto
Täältä löydät tuoreimmat uutiset, lausunnot ja blogit.

Ole myönteisesti utelias vanhempi!
Olisi tärkeää olla valmiina keskustelemaan rauhallisesti kaikenlaisista sählingeistä ja hässäköistä, joita koulussa voi oppilaiden välillä sattua ja koettaa miettiä niitä eri osapuolten kannalta. Joskus lapsen kanssa keskusteleminen riittää, joskus kannattaa ottaa yhteyttä kouluun ja puhua opettajan kanssa.

Miten tukea lapsen kielen kehitystä kotona
Kielelliset valmiudet alkavat kehittyä jo kohtuaikana – sikiö kuulee, tuntee kosketuksen ja liikkeen. Synnyttyään vauva tunnistaa tuttuja ääniä ja on herkistynyt kosketukselle jo välittömästi syntymänsä jälkeen. Jotta kielelliset ja kommunikatiiviset valmiudet kehittyvät, tarvitaan aktiivinen, vuorovaikutusta tukeva ympäristö, joka motivoi lasta kommunikoimaan. Miten siis ylläpidämme vauvan, taaperon, lapsen kiinnostusta ja intoa harjoitella puheen – eli välineen käyttöä?

Tervetuloa toiselle asteelle!
Nuorella on entistä suurempi vastuu opinnoistaan ja tulevan elämän suunnittelusta. Tähän tarvitaan perheen ja oppilaitoksen apua ja tukea. Parhaiten opiskelun tukeminen ja oppivelvollisuuden toteutuminen toteutuvat, kun nuorta tuetaan yhdessä.

Koulu alkaa – Aikuinen, tarkista asenteesi!
Ketään, kuten Lapsen oikeuksien sopimus edellyttää, ei saa syrjiä esimerkiksi ihonvärin, sukupuolen, kielen, uskonnon, varallisuuden tai vammaisuuden perusteella.

Yhteistyöllä uuteen lukuvuoteen
Koulua ja kotia edustavat tahot korostavat yhteistyön merkitystä Koulu alkaa! Jokaisella lapsella ja nuorella on oikeus juuri hänen oppimistaan, kehitystään ja hyvinvointiaan tukevaan koulupolkuun. Jokainen lapsi ja nuori ansaitsee, että hänen elämänsä aikuiset toimivat hyvässä yhteistyössä häntä tukien. Uusi lukuvuosi on aina uusi alku. Se tarjoaa meille oivan mahdollisuuden tehdä asioita paremmin ja muistuttaa itseämme […]

Riemua ja kapinaa lapsen ihmisoikeuksien puolesta
Vanhempien ja ammattilaisten on tehtävä sinnikkäämmin yhteistä työtä, jotta jokainen lapsi saa kasvaa ja voida hyvin omana itsenään, yhdenvertaisessa ja syrjimättömässä ympäristössä. Aikuisten tulee näyttää omalla toiminnallaan ja puheillaan esimerkkiä arvostavasta suhtautumisesta moninaisuutta kohtaan. Olemme yhteiskuntana allekirjoittaneet velvoittavan Lapsen oikeuksien sopimuksen. Siihen on kirjattu, että lasta ei saa syrjiä esimerkiksi ihonvärin, sukupuolen, kielen, uskonnon, varallisuuden […]

Yksikin yksinäinen on liikaa
Opettajien mukaan yksinäisiä nuoria on entistä vaikeampaa erottaa joukosta, sillä käytävillä kaikki tuijottavat pää kumarassa kännyköitään. Yksinäisyyden peittely on tyypillistä meille kaikille, sillä yksinäisyyteen liittyy häpeää siitä, ettei kelpaa sellaisena kuin on. Sosiaalinen media voi tarjota pakopaikan yksinäiselle, mutta samalla sen tarjoamat ”täydelliset” elämät voivat myös syventää riittämättömyyden ja ulkopuolisuuden tunteita.

Arvostava yhteistyö syntyy yhdessä
Kunniakirjahakemusten perusteella juuri tällaisesta, yhteyksien rakentamisesta, vanhemmat haluavat kiittää opettajia. Hakemuksista ilmenee kivat kokemukset onnistuneesta yhteistyöstä, jonka taustalla on yhteiset tavoitteet ja toimet lasten oppimisen, kasvun ja kehittymisen edistämiseksi. Arvostava yhteistyö syntyy yhdessä.

Peruskoulun päättötodistus on kansalaisoikeus
Peruskoulun päättötodistus on sivistysvaltiossamme jokaisen ihmisen perusoikeus. Miten käy lapselle, jonka peruskoulu jää kesken ja päättötodistus jää kokonaan saamatta mukautuksista huolimatta?

Suomeen tarvitaan oppilaiden oikeusturvaa valvova viranomainen
Förbundet Hem och Skola ja Suomen Vanhempainliitto katsovat, että koulutuksen oikeussuojajärjestelmää tulee tehostaa ja selkeyttää ja että Suomeen tarvitaan oppilaiden oikeusturvaa valvova viranomainen. Viranomaisella tulee olla oma-aloitteinen puuttumisoikeus sekä riittävät resurssit ja toimivat sanktiokeinot. Nykyinen ohjaukseen ja omavalvontaan perustuva järjestelmä on johtanut siihen, että oppilaiden oikeuksien toteutumisessa on huomattavia eroja kuntien ja koulujen välillä. Valvontaviranomaista […]