Blogit
Täältä löydät tuoreimmat uutiset, lausunnot ja blogit.
Pers edellä puuhun vai yhdessä eteenpäin?
Toiselle asteelle siirtyessä kodin ja oppilaitoksen yhteistyö vähenee ja vastuu opinnoista siirtyy vahvemmin nuorelle itselleen. Lain mukaan vanhemmilla on kuitenkin vastuu nuoren oppivelvollisuuden suorittamisesta 18 ikävuoteen saakka. Vaikka lakisääteinen vastuu loppuu, on vanhempien nuorelle antama tuki tärkeää ja erittäin arvokasta tämän jälkeenkin. Millainen kodin ja oppilaitoksen yhteistyö auttaisi nuorta ottamaan vastuuta ja kasvamaan kohti aikuisuutta?
KESY ja SYKE – Välineitä monenlaisten lasten ja nuorten kohtaamiseen
KESY – Keskustelu symbolein ja SYKE – Syventävä keskustelu -toimintamallit syntyivät kentältä nousseeseen tarpeeseen varmistaa lapsen tai nuoren kuulluksi ja kohdatuksi tuleminen häntä koskevissa koulun keskusteluissa. KESY- ja SYKE-korteista on hiljattain ilmestynyt uusia kieliversiota, jotka lisäävät materiaalin saavutettavuutta.
Voimavarana 1261 vertaista
Satoi kaatamalla. Seisoimme koulun katoksen alla aloittelemassa syyskauden ensimmäistä vanhempainyhdistyksen kokousta. Joku oli pyöräillyt ja loput saapuneet kävellen paikalle. Olimme kaikki läpimärkiä. Mikä motivoi minua lähtemään sateisen koleaan säähän kokoustamaan sen sijaan, että olisin jäänyt nautiskelemaan kodin lämmöstä?
Miten tukea nuorta, kun kaikki on aina ihan ok?
Erityisesti näinä aikoina meidän vanhempien ja muiden nuorten kanssa toimivien aikuisten on syytä pysyä lähellä nuoriamme. Ei tyydytä aina siihen “ihan ok” -vastaukseen vaan yritetään päästä hieman pintaa syvemmälle. Tämä vaatii sitä kuuluisaa aikaa ja tilannetajua.
Vanhempaintoiminnalla turvaverkkoja lasten ja nuorten ympärille
Ukrainan tapahtumat järkyttävät meitä kaikkia ja ne tavoittavat median, somen, kavereiden ja aikuisten kautta myös nuoret ja lapset. Suurta osaa lapsista ja nuorista tilanne Ukrainassa askarruttaa ja pelottaa. Meidän aikuisten tulee yhdessä varmistaa, että kaikkien lasten arkiympäristö on turvallinen. Kodin ja kasvatusyhteisöjen yhteistyöllä ja yhteen hiileen puhaltamisella on tässä merkittävä rooli.
Kuinka varmistat lapsen osallisuuden päiväkodin keskusteluissa?
Mikä voisi olla pienelle lapselle varhaiskasvatuksessa palkitsevampaa kuin se, että hän saa rauhallisen hetken oman opettajan kanssa, saa olla hetken keskipisteenä ja pääsee kertomaan rauhassa itselleen merkityksellisistä asioista? KESY-kortit (keskustelu symbolein) mahdollistavat tällaisen keskustelutuokion.
Mikä minusta tulee isona?
Me aikuiset edelleen utelemme vasta polven korkuisilta lapsilta, että mikä sinusta tulee isona? Onhan se ensiarvoisen tärkeää, että eskari-ikäisellä on kirkas mielikuva siitä, mihin parhaimmillaan noin 15–20 vuoden koulutuspolku lopulta johtaa. Mutta olisiko sittenkin tärkeämpää, että lapsi voisi kasvaa luottavaisena tässä ja nyt, tämän hiekkakakun äärellä, tätä kuvaa piirtäessä, tätä satua kuunnellessa?
Olisinhan minä auttanut, jos olisin tiennyt
Kuulemme usein työssä ja omassa arjessamme, että nuoret eivät kerro ongelmistaan, vaikka heitä kannustaisi siihen. Jotta pystymme kertomaan hankalista ja aroista asioista, tarvitsemme luotettavia ihmisiä, jotka eivät tuomitse meitä vaan hyväksyvät meidät sellaisina kuin olemme. Luottamus on kuitenkin huomattavasti monimutkaisemmin rakentuva tila kuin mikään yksittäinen lause. Luottamuksen syntyminen vaatii aikaa tutustua ja ennen kaikkea tahtoa rakentaa luottamusta ja toimia sen arvoisesti.
Mutku se korona.
Tarve kohdata ja kokea osallisuutta ja yhteisöllisyyttä on korostunut entisestään ajassa, jossa joudumme välttelemään fyysisiä kontakteja. Perheissä eletään koronasta huolimatta ihan tavallista lapsiperhearkea. Arkea, johon kaipaa ajoittain tukea ja josta riittää jaettavaa vertaisille.
Kadehdittu ja halveksittu nuoruus
Aikuiseksi kasvamiseen liittyy hyvin paljon haastavia asioita ja isoja muutoksia. Yhteiskunnassamme nuoriin kohdistuu hyvin paljon ulkopuolisia paineita, odotuksia ja olettamuksia. Mietitään esimerkiksi toiselle asteelle siirtymistä ja opiskelupaikan valintaa peruskoulun jälkeen. Isoja, elämää muovaavia päätöksiä, joita nuorten odotetaan tekevän.