Kirjoitukset käyttäjältä Leena Herlevi-Valtonen
Opi, onnistu ja inspiroidu.

Resetti –perheluokkatoiminta edistää hyvää kodin ja koulun yhteistyötä
Resetti-perheluokkatoiminnassa tavoitteena on löytää yhteinen ymmärrys, tavoitteet ja keinot lapsen tilanteen tukemiseksi yhteisen jäsentämisen ja keinojen pohtimisen avulla. Parhaimmillaan molemmat osapuolet voivat oppia toisiltaan saamiensa uusien näkökulmien avulla. Resetti vahvistaa lapsen myönteisiä ja toivottuja käyttäytymismalleja sekä aikuisten rakentavaa vastaamista lapsen haastavaksi koettuun käytökseen.

Miten nepsy-lapsi voi avoimessa oppimisympäristössä?
Avoimissa oppimisympäristöissä on luovuttu pysyvistä kotiluokista. Neuropsykiatrisesti oireilevalle lapselle koulupäivän aikana tapahtuvat siirtymät ja työskentelypaikkojen muutokset aiheuttivat haasteita.

Miltä meidän opettaja näyttää?
Erityisesti poikkeustilanteissa viestintään kannattaa kiinnittää huomiota. Vanhemmat ovat osa kouluyhteisöä. Yhteisöllisen kulttuurin luomiseen käytetty aika maksaa itsensä takaisin.

Varhaiskasvatukselle kiitos!
Varhaiskasvatus on pystynyt koronakriisin keskelläkin tarjoamaan jotain normaalia ja pysyvää perheille, jotka ovat varhaiskasvatusta käyttäneet. Tutut aikuiset ja toistuva päiväjärjestys ovat tuoneet lapsille turvaa.

Tunteiden kevät kotona ja koulussa
Koronakevät on korostanut sitä tärkeää yhteistä työtä, jota kotien ja koulujen välillä tehdään koko ajan lasten parhaaksi. Kiitos kaikille panoksestanne tänä poikkeuskellisena aikana!

Kasvun ihmeen äärellä
”Päättymässä oleva etäopetusjärjestely on tuonut varmasti näkyviin erilaisuutta, toiset ovat kukoistaneet kotikoneiden ääressä, toisilla on oppimisen ilo kuihtunut entisestään. Osa porskuttaa molemmissa. Meidän puutarhureiden tehtävä on nyt auttaa kaikkia uuden kasvun alkuun, kirjoittaa blogivieraamme Eeva Takala, ja pohtii lapsen kasvua ja kasvatusta luonnon ja kirjallisuuden innoittamana.

Herään joka arkiaamu Lapsi mukaan töihin -päivään
”Olen oppinut ajattelemaan, että minun ei ehkä tarvitsekaan selviytyä voittajana, kyllin hyvä lopputulos riittää”, kirjoittaa perhetyön asiantuntija Laura Klemetti korona-arjesta 3-vuotiaan ’työkaverinsa’ kanssa.

Iloa ja valoa kevääseen
”On ollut hienoa huomata, että poikkeusoloissa myös vanhempaintoimintaan on syntynyt uusia toimintatapoja ja -muotoja”, kirjoittaa Anri Leveelahti, ja kannustaa vanhempainyhdistyksiä suuntaamaan katseet jo tulevaan.

Kissa pöydälle
Korona-arjen seurauksena voi syntyä jotain arvokasta. Jotain hyvää, mitä ilman kriisiä ei olisi syntynyt, ja joka kantaa läpi elämän, pohtii viestinnän asiantuntijamme blogissaan, ja muistelee oma perheensä ruokapöytäkeskusteluja.

Etäopetuksen ääripäitä – arkea erkkaperheissä
Hankaluuksia erityistä tai tehostettua tukea tarvitsevien lasten kannalta ilmenee niin oppimisen askelten kuin tavallisen perhe-elämänkin suhteen korona-aikana. Haluaisin kuitenkin nostaa esille myös lohdullisempaa näkemystä. Olen saanut erityisperheiden vanhemmilta useita viestejä heidän arkeaan koskien ja ajattelin tässä yhteydessä esitellä niistä kaksi toisistaan hieman poikkeavaa. Erityisyys on yksilöllistä, niin on myös arki ja vanhemmuuden haasteet.